Hvor vil Weezer?

Rockenerdene er tilbake med en plate som ikke helt vet hva den skal forestille.

Publisert

Weezer
Uten tittel (kjent som «The Red Album»)
Universal/Interscope

Weezer er ute med sitt syvende studioalbum og følger opp sine blå og grønne plater med en utitulert rød. Ergo kallenavnet «The Red Album».

Ved første gjennomlytting høres «The Red Album» ut som en ordinær og høyst middelmådig plate. Et inntrykk som bare halvveis korrigeres av skjulte kvaliteter her og der.

Den røde plata er en av bandets mer varierte utgivelser. Bandmedlemmene bytter på å synge og bidrar med ulike komposisjoner, et trekk som manifesteres i «The Greatest Man That Ever Lived (Variations on a Shaker Hymn)». Her er bandet innom en imponerende samling sjangere, fra rap via kirkekor til smektende Beach Boys-harmonier. Og det funker.

Sangen med det lange navnet er starten på de tre låtene som etter min mening utgjør høydepunktet i «The Red Album». Her får du knirkete, fengende rock, akustisk gitar, og flotte melodier på den ene siden og tyngre, drivende og like fengende rock på den andre.

Resten av albumet, foruten den halvrolige og stemningsfulle «The Angel and the One» samt The Band-coveren «The Weight» oppleves som platefyll og glimter bare tidvis til med noe kreativt. Ta Red Hot Chili Peppers-inspirerte «Everybody get Dangerous» som eksempel. Linjene til RHCP er så tydelige at sangen trenger en god porsjon egenart, noe som ikke kommer før tre minutter ut i den fire minutter lange låta.

«The Red Album» er ikke et dårlig kjøp, men det er garantert ikke den første plata Weezer-plata som trekkes frem om 20 år.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!