Hvilken avskjed
Jonas Kullhammar har vært sjef for det hippeste bandet i Sverige i 15 år. Nå takker de for seg.
Jonas Kullhammar Quartet
Låt det vara
Moserobie Music Production/MusikkLosen
Til tross for at tenorsaksofonisten, komponisten, bandlederen og plateselskapssjefen Jonas Kullhammar fortsatt ikke har rukket å bli 35 år, så har han altså leda Jonas Kullhammar Quartet i nesten halve livet sitt. Bandet har tatt store skritt underveis og laga seks cder pluss en åtte cders boks i 2009. Nå har altså Kullhammar funnet ut at nok er nok og at de bør gå videre langs nye stier. Låt det vara er en morsom greie på Beatles´ Let It Be både når det gjelder tittel og cover. Musikken derimot har ikke mye med Beatles å gjøre.
Fra starten i 1998 da Kullhammar som 19-åring hoppa av Musikkhögskolan i Stockholm har bandet bestått av Torbjörn Gulz på piano, Jonas Holgersson på trommer og Torbjörn Zetterberg på bass. Det betyr fire av de aller sterkeste stemmene innen moderne, akustisk svensk jazz – musikanter som har markert seg i en rekke konstellasjoner både i Sverige og langt utenfor Carl XVI Gustafs grenser.
Her gir de oss mer av det samme som vi har blitt vant til underveis – melodisk, groovy og søkende musikk med sterk personlighet. Kullhammar har skrevet all musikken og makter nok en gang å gi oss noe som er umiskjennelig hans. Amerikansk 60-talls jazz er blant referansepunktene til både musikken og bandet og solistisk holder det skyhøy standard hele veien. Det er et trøkk og en intensitet i det Jonas Kullhammar Quartet foretar seg som skulle tyde på at de har mye mer å by på. Likevel er det altså slik at Kullhammar synes at nok er nok. Det er absolutt mulig å forstå det og det skal bli spennende å følge de fire i nye band og nye retninger. Bedre avskjedspresang kunne de nesten ikke gitt oss.