Hopp og sprett med Mika

Mika tviholder på tegneseriepopen, men teksten har dobbelt klangbunn.

Publisert

Mika
The Boy Who Knew Too Much
Islands Record Group/Universal

Mika spratt inn med sitt «Life in Cartoon Motion» for to år siden. Nå er han tilbake, og har beveget seg fra barndom til pubertet. «The Boy Who Knew Too Much» er en bevegelse gjennom Mikas tenår, med hans karakteriske falsett og forkjærlighet for synth.

Mika har definitivt beveget seg et lite stykke vekk fra «Life in Cartoon Motion» selv om det ved første gjennomlytt ikke virker slik, men spørsmålet er hvor mange som tar seg til til å stoppe opp og lytte til det han faktisk synger. Det kan synes som vi bare får mer av det vi har hørt før.

Forkledd som sorgløs rytmepop jodler Mika «I hate days like this». På showtunelåten, «Toy Boy» serverer han en bitende tekst; «Your momma thought it had to be somethin' wrong, wouldn't let you sleep with boys too long». Låten vitner om litt Rufus Wainwright-inspirasjon uten at den noensinne når helt opp.

LES ALLE MUSIKKANMELDELSENE PÅ SIDE2

«Touches You» er er rett og slett en hyllest til George Michael, mens førstesporet «We Are Golden» bringer tankene hen på Belinda Carlises «Heaven is a Place on Earth». «Blame It on the Girls» er et nikk til superhiten «I Don’t Feel Like Dancing». Vi tipper også at «Good Gone Girl» blir en av høstens sanger som klistrer seg til hjernen.

Mika spretter rundt i sitt poppete univers på en måte som rører rytmefoten og som tidvis virker mer likegyldig.

For oss som faktisk har et forhold til synthpop på 80-tallet er «I See You» nettopp den balladenn man gjerne skulle ha hatt når den småkvisete drømmemannen sto i hjørnet og kanskje var ledig for en noe tettere dans enn man nesten våget. Dessuten var det jo så trendy med de fake karibiske rytmene! Som i «Blue Eyes».

Mika er en sprettball, men han har mye på hjertet. Gjennom trommemaskiner og vrikkeglade rytmer, ligger nemlig budskapet om sårbarheten, om det å stå utenfor, om gutten som visste for mye.