Han gidder fortsatt

Til tross for at bandlederne heter Bob James og David Sanborn, har jeg en klar mistanke om at majoriteten av det utsolgte Cosmopolite-publikummet hadde kommet for å høre trommeguru Steve Gadd. De fikk full valuta for inngangspengene.

Publisert

Bob James - David Sanborn
Cosmopolite, Oslo

Pianist Bob James og altsaksofonist David Sanborn, begge etter hvert relativt tilårskomne legender, fant ut for et par år siden ut at de måtte gjenoppta samarbeidet som ga oss "Double Vision" for godt og vel 25 år siden. Resultatet blei skiva "Quartette Humaine" (se anmeldelse her på side2.no) og heldigvis var mesteparten av den gamle magien til stede.

For første gang i sitt 73-årige liv satte Bob James sin fot i Norge og det var så avgjort på høy tid. Den doble Grammy-vinneren er nok mest kjent for sin smoothjazz tilnærming, men det han og Sanborn har gitt oss med denne nye kvartetten er vel det nærmeste vi har hørt de to som straighte jazzutøvere. James er en usedvanlig smakfull tangentbehandler, og åpenbart en hyggelig kar slik han framsto med mikrofonen. Sanborn har en av de mest gjenkjennbare tonene i en saksofon på denne kloden og, sjøl om han ikke lenger kommer like elegant og enkelt opp i det høyeste leiet som i sine velmaktsdager, så har han fortsatt det høyst personlige.

Bassist Scott Colley, som har erstatta James Genus siden skiveinnspillinga, kjenner vi godt fra hans samarbeid med Jim Hall. Han er en meget dyktig bassist med en stor og varm tone og han fikk flere anledninger til å vise oss det - og gjorde det.

Så er det Steve Gadd da. Han har rukket å bli 68 år nå mannen som garantert hadde kommet til å vinne enhver avstemning blant sine medtrommeslagere hadde vi spurt et tverrsnitt av pop-, rock- og jazztrommeslagere verden rundt om hvem som er den hippeste og beste. Han er fortsatt like laidback, elegant, sofistikert, avansert, groovy og trendsettende som han alltid har vært om det har vært sammen med Paul Simon, Paul McCartney, McCoy Tyner eller de tusenvis av andre han har gitt sitt særpreg til. Om det er i komprolla eller som solist - Steve Gadd er den hippeste av de hippe, sånn ere bare!

Musikken var stort sett henta fra "Quartette Humanine" og spesielt som komponist har James henta mye inspirasjon fra Dave Brubeck. Av og til kan det være urfordrende å vite hvor eneren er, men da finnes det ingen bedre enn Gadd til å styre troppene. Musikken er uten unntak svært melodiøs og vakker og alle fire fikk både rom og plass til å fortelle oss hvem de er anno 2013 i en konsert som varte ikke så langt unna to timer. Det virka det som verken de fire på scena eller det overbegeistra publikummet på Cosmopolite hadde noe mot. Vi var alle glade for at Gadd & Co fortsatt gidder!