Fritt i øst

Det er ikke så veldig mye som har overlevd DDR. Den høyst spesielle jazzkvartetten Doppelmoppel er et unntak – et svært godt et også.

Publisert

Doppelmoppel
Outside This Area
Intakt Records/MusikkLosen

Erich Honecker og resten av ledelsen i Deutsche Demokratische Republik – DDR – løp neppe ned dørstokkene på jazzklubber uansett hvor de var i verden. Vanlig jazz blei sett på som vestlig dekadanse og ikke noe den oppvoksende slekt skulle bli influert av. Doppelmoppel blei likevel etablert på begynnelsen av 80-tallet med eksakt den samme besetninga bandet har i dag og siden de spilte svært så ”radikal” musikk, var det noe kulturledelsen kunne tolerere og faktisk også støtte økonomisk.

Hvor man enn snur seg rundt om på kloden er jeg overbevist om at man skal leite svært lenge før man finner et band der instrumenteringa består av to tromboner og to gitarer! Bakgrunnen var at brødrene Conny og Johannes Bauer – begge fantastiske trombonister – hadde lyst å etablere et band og de spurte hverandre om hvem de ønska å ha med seg. Den ene ville spørre Uwe Kropinski og den andre Joe Sachse – tilfeldigvis var begge gitarister og dermed blei det slik.

I 1982 kom kvartettens første CD og, til tross for murens fall og DDRs oppløsning i 1989, har Doppelmoppel holdt stand og spiller fortsatt like kompromissløs musikk. Siden de uttrykte seg uten ord på scena, kunne Doppelmoppel få spille på begge sider av det delte Tyskland før 1989 uten at den øst-tyske sensuren slo ned på dem. I øst fylte de store haller stort sett fordi kulturtilbudet var svært begrensa – i vest blei det mindre klubber der spesielt interesserte oppdaga det originale kollektivet. I 1986 måtte likevel Doppelmoppel ta ei pause fordi Uwe Kropinski hoppa av etter en konsert i München – han kunne da ikke komme tilbake til øst for å spille og de tre andre kunne ikke be om lov til å spille med han i vest.

Etter murens fall har Kropinski flytta tilbake til øst – som nå er vest og alle ”låtene” – ”Walk 1-11” – ”Outside This Area” kan lett oppfattes som en kommentar på hvordan det oppleves å bevege seg fritt i dette nygamle området.

Dette er så avgjort frijazz – det er samtaler mellom svært oppegående og søkende musikanter som er i besittelse av helt egne stemmer både individuelt og sjølsagt kollektivt. Til tross for at det er fritt, så er det masse melodiske elementer involvert – spesielt gitaristene gir musikken en til dels straight og nesten rockete base som gjør det spennende å bli med på disse spaserturene. Brødrene Bauer er trombonister av verdensklasse. De får instrumentene sine til å låte annerledes enn alle andre jeg kan tenke meg og til sammen er Doppelmoppel et både kulturhistorisk og musikalsk ensemble av stor viktighet.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!