- Et legendarisk show
For en showmann! Jeg mener, WOW!
R.A. The Rugged Man
Sawol - Utsolgt
Sawol er en av de mindre scenene i Oslo, men har også bydd på noen av de største opplevelsene når det kommer til byens Hip-Hop-konserter. Jeg ser selv storøyd tilbake på når Action Bronson rocka 2.etasjen på Grønland
Så med det friskt i minne var jeg og tydeligvis noen hundre andre ivrige hip-hop-fans nysgjerrige på hva kvelden ville bringe.
Lav toleranse
Det hjalp heller ikke lite på forventningene og spenningen at R.A. the Rugged Man har et aldri så lite rykte på seg her i byn, og resten av verden for den saks skyld. Et rykte om at han har lav toleranse for bullshit og kan fort bli litt for fysisk både på og av scenen, og har ifølge ryktene starta slåsskamper og sparka fans/publikumere i ansiktet under opptredener her i Oslo.
Etter at Locksmith fra California hadde imponert og gjort sitt kom en noe litt døsig Rugged Man ut på scenen. Han hadde nemlig nettopp våkna, og man merka fort at det ble usikkert i salen om man ville få et half-ass show fra en sliten old-timer. Men tvilen forsvant fort!
Rapper og journalist R.A. gikk hardt ut fra start og selv med litt tekniske startproblemer var han sikker og stødig som den rap-mammuten han er.
Gikk løs med tenner
Og for en showmann! Jeg mener, WOW! Han nøyde seg ikke bare med å myrde scenen, men gikk videre til å skjende liket på det groveste. Han gikk løs med tenner og klør, flådde og parterte for så å la publikum bade i blod og innvoller... altså billedlig selvfølgelig.
Men han han var ikke der for å rive ned Sawol alene. Mellom sine rappkjefta, men spøkefulle, kommentarer om hvor stygge vi alle var og hvor surt vi «sang», promoterte han lokale talenter og tiltak for hip-hop-miljøet i Oslo.
Og er det noe R.A. er flink til så er det å være stor i kjeften. Både under og mellom låtene. Han klarer til og med å jage sikkerhetsvakta av scenen, for han vil ikke assosieres med å trenge noen vakt. Selv om jeg har mine mistanker om at han ikke var der bare for sikkerheten til sjefen sjøl.
Med tekster om hvor stygg, feit, ekkel og drittsekk han selv er, hvorfor han hater plateselskaper, personlige historier fra gatene i New York og hva ekte hip-hop skal representere treffer han innertier når han topper det hele med en lyrisk leveranse ekstremt få kan skryte på seg å matche.
Publikum elsker det og synger med etter beste evne.
Trakk folk på scenen
Men alene på scenen ville han ikke være. Et av kveldens mange høydepunkter var når han spør etter breakdancere fra publikum og han får selskap av to gutter som virkelig får fart i fotarbeidet på scenen.
R.A. gliser og koser seg mer og mer for hver låt og nekter nesten å gi seg. Det blir moshpits, et par runder rundt i publikum med mic’en, flere imponerende oppvisninger i akapella-rap og mer en nok ekstranumre etterhvert som hele kvelden begynte å gå på overtid.
Og man får som man gir. Fansen var så ivrige og stoka at gulvet oppe i den gamle bygården svaia opp og ned under føttene våre, og ekstasen var et faktum.
Som en god oppsummering av kvelden slukte han det som var igjen av scenens kadaver rått, spyttet ut knoklene og satt det sammen til et massivt trofè som for alltid kommer til å stå igjen på Sawol og i våre minner.