Dimmus USA-sensasjon

Dimmu Borgir rett inn på 43. plass på Billboard.

Publisert

(Side2): En uke etter at Norges største black metal-band slapp sitt siste album, «In Sorte Diablo», fyker gutta rett inn på 43. plass på USAs svært prestisjefulle og offisielle liste for albumsalg, Billboard 200.

- Det er jo selvsagt svært gledelig for norsk metall at Dimmu Borgir står for denne prestasjonen, sier Side2s anmelder og metalekspert Pål Dimmen.

Les anmeldelse:Mørk middelalder

14.000 amerikanere har kjøpt plata til nå. Til sammenligning solgte den forrige skiva, «Death Cult Armageddon», 6.400 eksemplarer første uka, noe som resulterte i en 169. plass på lista.

- Dimmu Borgir er utvilsomt black metals største stjerner, og er et av de ytterst få bandene som gjør at denne type musikk omtales som Norges største kulturelle eksportartikkel. Det er flere grunner til at bandet har blitt så svære. For det første har de vært med i gamet i godt over ti år, og har hatt god tid til å finpusse på oppskriften sin. I tillegg har de vært usedvanlig dyktige med image og markedsføring, og har ikke hatt kvaler med å trekke i kommersiell retning, til tross for spydige kommentarer fra andre etablerte aktører innen sjangeren. For det tredje er musikken generelt sett lettere tilgjengelig enn for eksempel Mayhem. Melodiene er tydeligere og produksjonen gjennomprofesjonell. Bandet har også vært på flere store turnéer i USA, blant annet Ozzfest, hvilket har sørget for ekstra oppmerksomhet, mener Dimmen.

Ringvirkninger
Fra før av har kun tre andre norske artister klart en plassering blant de 100 mestselgende i USA, og det er kun a-ha som har gjort det bedre enn Dimmu Borgir.

- Det er jo ikke så ofte vi har helnorsk musikk på de amerikanske listene, så det betyr jo at landet blir lagt merke til i et enormt platemarked. Men det spørs hvor mange av de amerikanske platekjøperne som faktisk vet, eller bryr seg om, hvor bandet i det hele tatt kommer fra. Jeg ser ikke bort ifra at salget vil ha en viss effekt på andre kjente norske metallband, som Mayhem, Darkthrone og Enslaved, selv om disse opererer med en ganske annen metalltype. Dette er fortsatt en eksklusiv sjanger for mange unge, og kanskje en invitasjon til å fordype seg i andre lignende band. Samtidig tviler jeg sterkt på at dette vil ha en voldsom effekt for mindre aktører, sier Dimmen.

Turne
Dimmu Borgir er for tida på turne i USA og skal i følge VG ha forhåndssolgt 1000 billetter til alle stoppestedene på turneen.

Bandet ble dannet så tidlig som i 1993 og vant Spellemann- og Alarmpris for «Puritanical Euphoric Misanthropica» fra 2001. Det samme klarte de med «Death Cult Armageddon» fra 2003. I 2005 ga bandet ut en nyinnspilling av 1996-albumet «Stormblåst», Dimmus siste plate hvor alle sangene var på norsk, før altså «In Sorte Diablo» kom ut 24. april i år.

Les også:

Dimmu Borgir-lekkasje
Dimmu-vokalist med nytt band
Hvem f... sa at metal var død?