Mobilbruk i trafikken gjorde henne lam

- Mange tenker nok at «det der skjer ikke med meg» og «det er ikke så farlig» men jeg er beviset på at det kan skje.

Publisert

Mandag skrev Side2 saken om amerikanske Courtney Sanford, som døde etter at hun kolliderte i stor fart med en lastebil.

Saken vakte sterke reaksjoner fra både leserne og myndigheter.

Les saken her!

Årsaken til ulykken var at hun tok bilder av seg selv og la dem ut på Facebook mens hun kjørte. Den siste oppdateringen kom omtrent akkurat da ulykken skjedde.

- Det er en tragisk historie. Dette er sånt som ikke burde kunne skje. Man har ansvar for både seg selv og for andre når man er i trafikken, sier Cecilie Bjørndal til Nettavisen.

Ble lam

Hun har fortjent retten til å uttale seg om akkurat dette.

For seks år siden satt hun i en bil sammen med moren sin og ventet på å kjøre ut i et kryss da en lastebil plutselig dundret inn i bilen bakfra. Farten var på 70 kilometer i timen.

Cecilie ble lam fra brystet og ned. Hun brakk alle ribbeina på høyre side, punkterte en lunge og knuste høyrearmen. Nå er hun avhengig av en rullestol og hjelp fra andre hver dag, resten av livet. Moren fikk knust flere bein i ansiktet og bekkenet.

På bloggen til Cecilie kan du lese hennes egen fortelling om det som skjedde.

Ulykken hadde trolig ikke skjedd dersom lastebilsjåføren hadde konsentrert seg om veien i stedet for å senke blikket til mobilen sin.

Etter ulykken ble Cecilie fraktet til Ålesund sykehus og ble lagt i kunstig koma.

Holder foredrag

Etter at hun ble skrevet ut fra sykehuset, har hun samarbeidet med Trygg trafikk og brukt mye av tiden sin på å holde foredrag for skoleelever på videregående, for å advare dem mot å taste på telefonen mens de kjører.

- Mange tenker nok at «det der skjer ikke med meg» og «det er ikke så farlig» men jeg er beviset på at det kan skje, og på at du risikerer å skade andre mens du gjør det. Folk trenger å bli skremt litt, få sterke inntrykk, for å endre handlingsmønster. Mine foredrag gjør et sterkt inntrykk på folk. Jeg kan se det på mange som sitter i salen, sier Cecilie.

I dag er det ulovlig å taste på telefonen bak rattet. Sjefen for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen forteller til Nettavisen at de skriver ut cirka 20.000 bøter årlig.

Cecilie opplevde alles mareritt i trafikken, da hun ble påkjørt bakfra av en lastebil. Her sammen med hunden Leah.

For lave bøter

Standardforelegget er på 1300, men kan det bevises at en ulykke skyldes uforsvarlig bruk av mobil, kan mobiltastingen bli enda dyrere.

Det beløpet er for lavt, mener Cecilie.

- 1300 kroner er kanskje avskrekkende for noen, men det er mange som har råd til å betale det beløpet uten problemer. Satsen burde vært satt mye høyere, sier hun.

En holdningsendring må til for å få folk til å slutte, men det er flere tiltak som kunne redusert tilfellene av mobilbruk, mener hun. Blant annet i kjøreopplæringen

- På trafikalt grunnkurs bruker de veldig mye tid på kjøreregler, skilt og sånne ting, men hvorfor ikke også innføre obligatorisk opplæring i hvordan man håndterer alle distraksjonene du opplever, som for eksempel mobiltelefonen? Minne elevene på at dersom den ringer, eller du får en SMS, så skal du stoppe bilen eller vente til du har kommet fram, sier hun.

- Hverdagen er vanskelig, sier Cecilie.

Cecilie tar også til orde for å innføre et forbud mot nye biler uten opplegg for handsfree. Slike tiltak vil venne folk til å ta riktige valg, mener hun.

Kjefter ofte på venninnene

I tillegg til foredragene bruker også Cecilie mye av fritiden sin til å snakke om dagen som endret livet for alltid. Det er flere av venninnene hennes som synder mot loven, selv om de har sett på kloss hold hva som kan skje.

- Jeg føler meg ofte veldig streng og kjefter ofte på dem hvis gjør noe dumt mens de kjører. Dette har jeg snakket med dem om mange ganger før, sier hun.

I dag bor 25-åringen for seg selv i Stavanger. Hverdagen er vanskelig, men hun klarer seg. Nå er planen å flytte til Oslo og drømmen er å fortsette arbeidet med å advare andre mot farene ved distraksjoner i trafikken.

- Før alt dette skjedde så hadde jeg ikke opplevd hvordan det er å virkelig brenne for noe. Nå er drømmen å kunne starte for meg selv i Oslo og reise rundt og fortelle historien min.

Mannen som kjørte lastebilen som plasserte henne i rullestol resten av livet, bruker hun lite energi på.

- Jeg er ikke bitter. Hvis jeg skulle vært sur på ham, så hadde jeg måttet være sur på alle som tar opp telefonen mens de kjører. Så mye energi har jeg ikke.