Sekunder etter at denne ble lagt ut, var hun død

Tragedien rundt Courtney Sanfords død, er blitt en viktig vekker.

Courtney Sanford publiserte selfies og kommentarer på Facebook mens hun kjørte bil. Et minutt etter var hun død.
Publisert

(SIDE2): Amerikanske Courtney Sanford døde torsdag morgen i North Carolina etter at hun kolliderte i stor fart med en lastebil.

Årsaken til ulykken var at hun tok selfies og la ut oppdateringer på Facebook. Og tragisk nok ble meldingen i bildet hennes aller siste.

Politiet sier at det var venner og familie som gjorde dem oppmerksom på Facebook-statusen og at den ble lagt ut omtrent akkurat da ulykken skjedde.

- Facebook-meldingen ble lagt ut 08.33. Vi fikk meldingen om kollisjonen 08.34, sier Chris Weiner i politiet til WGHB.

Sanford døde umiddelbart.

Courtney Sanford døde antakelig omtrent da hun trykket på publisere-knappen. Dette ble hennes aller siste melding.

- I løpet av sekunder var et liv over

Politiet sier at de antar det var sosiale medier hun holdt på med da hun plutselig kjørte over i motsatt kjørebane og traff en søppelbil. Politiet har også funnet at hun har lagt ut en rekke selfies mens hun kjørte.

Nyheten har blitt delt tusenvis av ganger på sosiale medier.

Og Sanford er blitt bildet på at man skal la mobiltelefonen og sosiale medier ligge når man er ute og kjører bil.

Spesielt poengtert virker også meldingen i og med at den handler om Pharrells muntre sang.

- I løpet av sekunder var et liv over bare fordi hun ville opplyse sine venner om at hun var lykkelig, sier en talsmann for politiet til Fox-kanalen WGHB.

- Tragisk påminnelse

Fakta om mobilbruk i bil

*Siden 2000 har det vært forbudt å snakke i håndholdt mo biltelefon.

*Fra 2. mai 2013 ble det strengere regler for bruk av mobiltelefon i bil.

*Det er tillatt å snakke i telefon under kjøring forutsatt at mo bilen er fastmontert eller kan fjernbetjenes. Fjernbetjening må skje uten at telefonen røres.

*Tastene på telefonen skal ikke brukes under kjøring. SMS og surfing er ulovlig. Dersom telefonen er fastmontert, kan man starte og avslutte en samtale ved tasting.

*Tekstmeldinger og annen bruk av tastaturet er forbudt.

*I 2012 fikk 20.000 bilister forelegg for ulovlig bruk av mo bil i bil. (©NTB)

Samtidig sviktet setebeltet til Sanford. Om det kunne ha reddet livet hennes om det hadde vært riktig festet, vet man ikke.

- Dette er en tragisk påminnelse for alle. Du må vise oppmerksomhet når du er ute og kjører, sier polititalspersonen.

Her hjemme har det vært mye fokus på mobilbruk i bil. Siden 2004 tidoblet bruken av mobil i trafikken seg. Tross at det er forbudt, bruker flere og flere smarttelefonen fra førersetet. Også fordi telefonene får stadig flere funksjoner som GPS og kart.

2004 var det 2400 forhold, mens det i fjor var hele 20.000 som ble bøtelagt, skrev VG i 2012.

UP kjenner til en rekke ulykker, også med alvorlige utfall, som følge av mobilbruk i bil.

KRASJET: Courney Ann Sanford kom ikke levende ut av ulykken.

Fra 2. mai i fjor ble det strengere regler for bruk av mobiltelefon i bil. Du kan fremdeles snakke i telefon om den er fastmontert eller fjernbetjenes. Men det er ikke lov å trykke på tastene når du kjører.

Oftere unge

Fire av ti bilførere sier i en undersøkelse i år at de har opplevd at egen bruk av mobiltelefon har skapt farlige trafikksituasjoner, skrev NTB i oktober 2013.

Det var en økning på 13 prosent på bare ett år.

Undersøkelsen til Gjensidige viste at menn har opplevd farlige situasjoner oftere enn kvinner, og unge er mer utsatt enn eldre. Blant dem mellom 25 og 39 år er det nærmere halvparten som har opplevd farlige situasjoner. Oppland er verst, der er det hele 46 prosent som innrømmer at de har opplevd farlige situasjoner med mobilbruk og kjøring.