Mette-Marit har fullt julehus i år

Så er julen ringt inn for kongefamilien.

Publisert

(SIDE2): Det ble en full julegudstjeneste i Asker kirke klokken 15 på julaften.

- Vintersolen skinte ennå blekt bak den snøkledde Skaugumåsen da kongefamilien i ettermiddag kom til julegudstjeneste i Asker kirke, beskriver hoffreporter og kongeekspert, Kjell Arne Totland, til Side2.

På Skaugum som i de aller fleste norske hjem der barn skal feire er det stor forventning og mange sommerfugler i magen med tanke på julenisse og alle presangene som skal pakkes opp. Det gjelder selvsagt også prinsesse Ingrid Alexandra (7 1/2) og prins Sverre Magnus (6).

- De to yngste kronprinsbarna så forventningsfulle og glade ut da de kom til kirken i finklærne sine - hånd i hånd med farmor og med mamma, sier kongeeksperten.

Ny tradisjon
Kronprinsesse Mette-Marit (38) og kronprins Haakon (38) har invitert til julekveld i Skaugum, og da følger kongeparet og familien Tjessem-Høiby med på deres tradisjoner med å gå i gudstjeneste på julaften. Det er vanlig i svært mange norske familier at det nettopp er julaften man velger å gå i kirken for å ta del i høytidens budskap, men også fordi det er tradisjon.

- Kongeparet og deres gjester har i alle år gått i kirken 1. juledag. Kronprinsparet har imidlertid gjort det til en tradisjon å gå i kirken julaften, når de feirer jul hjemme på Skaugum. Og siden kongeparet er gjester der i år, var de også med til julegudstjeneste i sin gamle sognekirke i Asker, før de gikk til bords til julemiddagen i den vakre spisesalen på Skaugum, forteller Totland.

Det ble en fullstappet kirke med en stor kongefamilie og hele den nærmeste familien til Mette-Marit på plass.

- I kirken var også hele familien Tjessem-Høiby; kronprinsessens mor, søster og to brødre med familier. De feirer også jul på Skaugum i år, forteller Totland.

God stemning
Kongeparet satte seg foran i kirken sammen med kronprinsparet. Det ble både sang og kos i kirken.

- Ingrid satt lenge på pappas fang og Sverre Magnus hos mamma. Og vi kunne både se og høre de yngste synge med på alle julesangene. Særlig Ingrid Alexandra, som jo går i barnekor og elsker å synge.

I kveld blir det julemiddag, gaveutdeling og en fin feststemt kveld på Skaugum.

- Etter gudstjenesten kunne vel kronprinsbarna som unger flest ikke komme raskt nok hjem til alle julegavene, avslutter Totland.