Metal Gear Rising

Sabla bra.

Publisert

Metal Gear-serien er mest kjent for å by på snikespill av ypperste klasse. Som ett-eller-annet Snake har vi tatt del i tolkninger av både kjente og ukjente militæroperasjoner, med en svulstig, men spennende historie full av filosofiske diskusjoner som fast ingrediens.

Metal Gear Rising er noe helt annet, med unntak av historien og dialogene. Etter en brokete start ga Konami utvikleren Platinum Games ansvaret for prosjektet. Platinum er mest kjent for å lage fabelaktige, mestingsbaserte actionspill, spesielt «Bayonetta» og «Vanquish». Rising er enda et høydepunkt fra studioet, med et kampsystem som setter de fleste i skyggen.

I tillegg til en presis kontroll, varierte fiender, innbydende miljøer og en mengde teknikker som du må lære på egenhånd, har angrep sjelden vært et så godt forsvar. Hovedpersonen er cybogninjaen Raiden (Metal Gear Solid 2) og han kan ikke blokkere, bare parere gjennom godt timede angrep. Du må hele tiden være på hugget og kjøre på, noe som gir spillet en driv og en flyt få matcher.

Som i Platinum Games sine andre spill er vanskelighetsgraden høy og mestringsfølelsen enorm, det er dermed verdt å holde ut. Dessverre har ikke utviklerne helt fått til kameraet, det henger av og til litt etter, men det legger bare en liten demper på opplevelsen. Hvis du er ute etter et krevende, men tilfredsstillende actionspill, er «Metal Gear Rising» et meget godt valg.