Mente det spøkte i dette huset

Dette ubebodde huset i en trang dal ble brukt under innspillingen av «Permafrost».

SKUMMELT: Det var en spesiell stemning under innspillingen i dette huset.
Publisert

(SIDE2:) Fredag har den norske filmen «Permafrost» premiere – to måneder etter visningen under Tromsø Filmfestival.

Vi har møtt hovedrolleinnehaver Hege Aga Edelsteen.

Lite team

«Permafrost» handler om Synnøve, som rømmer fra livet i Oslo til barndomshjemmet i Troms. Men utfordringene hun møter her, er ikke mindre enn dem hun levde med i hovedstaden.

Se traileren til filmen her:

Screen9na04

Store deler av filmen ble spilt inn i et forlatt, avsidesliggende hus i Kirkesdalen i Målselv utenfor Tromsø.

Hege Aga Edelsteen.

- Vi var heldige som var få i teamet. Det ga gode rammer rundt innspillingen. Vi ble fort godt kjent, sier Edelsteen.

- Det spøkte der

Det tok tid å finne huset som ble brukt under innspillingen, men alle var fornøyde med huset de til slutt fant.

- Det spøkte der – for dem som tror på sånt, smiler Edelsteen.

Selv så hun ingen spøkelser i huset.

- Men hun som spilte mora mi (Maryon Eilertsen, journ. anm.) mente at det var andre folk der, sier hun, og fortsetter:

- Huset hadde stått ubebodd i mange, mange år. Møblene sto fremdeles der, og det var så overmøblert at vi måtte flytte ut ting. Det gir en spesiell stemning, sier hun.

F.v. Maryon Eilertsen, Nicholas Hope, Hege Aga Edelsteen og Benjamin Helstad.

- Overmannet av naturen

Stemningen ble også preget av at huset lå i en storslått dal.

- Huset lå lengst ut i dalen, man kom ikke lenger ut enn dette. Det var massive fjell rundt, så man følte seg litt overmannet av naturen. Det var veldig vakkert, sier hun.

Lange dager

I de tre ukene innspillingen varte, bodde filmteamet på Filmcamp, et ressurs- og produksjonssenter for film og TV. Edelsteen mener det var en fordel å bo på den måten.

- Når vi bor sånn, er det ingen som kommer utenfra og forstyrrer. Det er en gammel militærleir med matmesse og egne rom, så det var nesten som et hotell, sier hun.

Men selv om filmteamet bodde sammen, ble det ikke alltid like sosialt.

- Vi hadde lange dager, ti timer, så jeg var ganske pumpa om kvelden og gikk som regel og la meg tidlig, sier hun.