Med nye batterier kan elbiler kjøre 800 kilometer

Den største ulempen med elbiler kan forsvinne.

Publisert

Det er ingen tvil om at den største utfordringen for elbiler i dag er batteriene. Dagens teknologi er verken billig eller effektiv nok til å kunne hjelpe elbiler til å bli like fleksible som andre biler.

Dagens Li-ion-batterier er riktignok langt bedre enn de nikkelbaserte løsningene som nå er i ferd med å fases helt ut, men teknologien veier fortsatt svært mye, har ikke nok lagringskapasitet til å kunne gi bilene lang rekkevidde - og på toppen av dette er prisen svært høy. Å bytte batteripakken på en Mitsubishi i-MiEV koster i dag 148.000 kroner - mens nybilprisen er drøye 200.000 kroner.

Les også: Frykter elbiler kan bli verdiløse

Nye superbatterier

Men nå melder IBM at de er i ferd med å videreutvikle en ny variant av dagens litiumbatterier som ifølge produsenten, i teorien skal kunne ha en energitetthet som er over 1000 ganger større enn dagens teknologi. Batteriene har fått det klingende navnet litium-air.

De ser for seg at de første kommersielle løsningene vil ha en kapasitet som vil kunne drive en elbil i 800 kilometer, mens de fleste av dagens modeller har en oppgitt rekkevidde på rundt 160 kilometer.

Utviklingen har foregått en stund, og har basert seg på å bytte ut de oksiderende metalldelene i batteriene med karbon. Et biprodukt av dette er at batteriene blir lettere.

Sliter med levetiden

Men de har hatt et aldri så lite problem: Batteriene har ikke tålt så veldig mange oppladninger grunnet en kjemisk ustabilitet. Det er ikke spesielt praktisk for bruk i biler som gjerne skal lades opp ofte.

IBMs fysiker Winfried Wilcke startet derfor et massivt emuleringssytem, som så på prosessene ned på molekylnivå, for å se hva som egentlig skjedde i batteriene. Det de fant ut var flere reaksjoner i batteriet enn de var klar over, fordi oksygen også reagerte med et elektrolytisk løsemiddel. Det en derfor nå jobber med er å bytte ut dette.

- Vi har nå en løsning som virker veldig lovende, sier Wilcke til magasinet, uten å avsløre nøyaktig hva de har gjort.

Prototyp i 2013

Det som derimot er klart er at de regner med å ha klar en fullskala prototyp til neste år, og de håper på fullskalaproduksjon til kommersiell bruk i løpet av tiåret.

Hvis prosjektet fører frem, vil elbiler trolig kunne utkonkurrere store deler av de vanlige diesel- og bensinbilene.

Det er derimot verdt å merke seg at hydrogenbiler trolig vil komme på markedet i stor skala i 2015.

Les også: Denne bilen koster 2,7 millioner