- Man må kunne spøke om overvekt
Jørgen Foss i satirisk kortfilm om overvekt. Se den her.
(SIDE2:) Magnus Solhaug Hofgaard er mannen bak kortfilmen «Hvor ble det av Finn?». Filmen har også Jeppe Beck Laursen i en større rolle og tuller med dagens slankepress og tabuer rundt fedme på en ironisk måte.
Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå
Vil du bli tynn, Nicolai?
Det er første film den selvlærte Hofgaard har regissert og som kommer ut av produksjonsselskapet - Foundwilley Film. Historien foregår på et datasikkerhetskontor. De var tidligere seks, men Finn kunne førtidspensjonere seg fordi han endelig ble diagnostisert med Diabetes 2.
- Oslo Maraton vil at vi skal være med å løpe i år igjen. De har jævlig god milkshake også i år, sier Jørgen Foss' rollefigur Nicolai. Men han blir straks satt på plass.
- Vi skal ikke være noe forbilde for Oslo føkkings Marathon. Vil du bli tynn, Nicolai? får han høre.
- For meg var det et ekstra element at jeg kan være med og fjerne brodden av alt rundt temaet overvekt. Sykelig overvekt er en alvorlig diagnose. Det betyr ikke at man ikke kan tulle litt med seg selv. Jeg har tro på å få det ut av skrivebordsskuffen, ut i åpenheten og rett og slett tulle om det. Det var kjempegøy, jeg er lite hårsår, sier Jørgen Foss for Side2.
Begynte som skuespiller
Foss er til daglig leder for Landsforeningen for overvektige og Ap-politiker. Men han ble først kjent som skuespiller i filmen «Pitbull-Terje».
- Til daglig er det ikke film jeg holder på med, men det å få lov å være en kreativ person innimellom er for meg å krydre hverdagen litt. Jeg har innimellom forespørsler og har hatt små roller i «Lilyhammer» og barne-TV. Da jeg leste manus, virket det morsomt, sier han.
Magnus Solhaug Hofgaard kan også skilte med Jeppe Beck Laursen, kanskje mest kjent for sitt samarbeid med Tommy Wirkola i «Død snø».
- Jeg er nok litt mer giret enn jeg burde være når det er noe jeg synes er gøy, så det er nok mange som ikke klarer å si nei til manus. Jeppe ble med fordi han fikk lov til å skrike og kjefte, sier Magnus til Side2.
Foreløpig er dette første kortfilmen han har regissert, men han har fotografert flere. Etter et kort innhopp på Westerdahls, satser han nå på filmen via egen innsats.
- Gutta var utrolig flinke, og så synes jeg de klarer å tulle med temaet overvekt og beholde litt av alvoret i det samtidig, sier Jørgen Foss.
HER KAN DU SE FILMEN