Lå fastklemt i 14 minusgrader

Da en firehjuling med tilhenger og båt veltet oppå samboerne, lå de hjelpeløse i 14 minusgrader.

Publisert

Nå takker Nils Edvin Paulsen (85) og Magga Dahl (90) sine raske naboer som løp til ulykkesstedet, fikk løs paret og ringte ambulanse, skriver Finnmarken.

- Jeg blødde så kraftig at legene måtte bandasjere såret tre ganger. Vi fikk fantastisk god pleie hele veien. Vi hadde alle slags skytsengler, forteller Nesseby-mannen til Finnmarken.

Planen hans var å bruke en firehjuling til å trekke båten opp til låven torsdag forrige uke.

Fastklemt i skald vind
Paulsen fikk båten på tilhenger, og brukte firehjuling som trekkraft. Samboeren gikk ved siden av hengeren for å støtte opp.

Midt på brua gikk det galt. Foten til Paulsen gled fra bremse til gass, og firehjuling skjøt utfor brua. Tilhengeren med båten fulgte etter og dro med Magga.

En jernstang spiddet kjøretøyet. Paulsen smalt hodet i styrehuset, og foten ble klemt fast under. Magga havnet delvis under ramma til tilhengeren.

Gården ligger rett ved Kirkestedet i Nesseby. Gradestokken viste omtrent 14 minusgrader, og vindhastigheten var oppe i åtte sekundmeter. Det gamle paret lå hjelpeløse fastklemt i kulda.

Prøvde å rope

Braket hørtes i nabohuset. Jaktkameratene Jan Petter Dørmænen og Oddvar Olsen hadde sett nabobonden holde på med firehjulingen tidligere, og skjønte noe var galt.

- Vi hørte et fryktelig rabalder og løp til gården. Magga Dahl satt fast under hengeren og prøvde å rope etter hjelp. Hun hadde ikke kommet løs alene, forteller Dørmænen.

De to jegerne fra Sør-Varanger ringte etter ambulanse og en tredje nabo, Per Sigmund Bomban, som kom løpende.

Blodig og svimslått
Paulsen rørte seg ikke og reagerte heller ikke når de snakket til ham. Blod rant fra flengen i hodet hans.

Å løfte opp firehjulingen gikk ikke uten videre, så de oppfinnsomme karene samlet sammen noen steiner og et par kraftige stålrør.

- Vi måtte finne utstyr for å lette løftet. Sammen fikk vi løftet kjøretøyet så han fikk løs beina sine, sier Bomban.

Paulsen våknet til inne i styrehuset. Verken han eller samboeren kan fortelle mye fra ulykken og minuttene etter. Paulsen husker han var redd han hadde forårsaket samboerens død.

Begge var ved bevissthet da de tre naboene hjalp dem inn i huset. Paulsen blødde fra en kraftig flenge i hodet. Dahl hadde skoen full av blod, men skadene vistes ikke utenpå klærne.

Naboene la det eldre samboerparet i sjokkstilling innendørs. En arterie i hodet var skadet. Paulsen ble søvnig, og viste tegn på hjernerystelse. Ambulansene kjørte først feil, men naboene fikk loset dem fram til gårdshuset.

- Vi fikk helt topp hjelp fra naboene, legene og ambulansepersonellet. Alle gjorde sitt beste, forteller Paulsen fornøyd.

Han er også takknemlig for oppfølgingen de får av Helse Finnmark og kommunen.

Lady X
Fire dager etter ulykken går de to pensjonistene rundt i huset for egen hjelp. Beina hans var ikke knust, slik naboene trodde.

Skadene er synlige. Begge har store merker, men beina er for det meste intakte. Paulsen har et brudd i skulderbladet som hindrer ham i å heve armen.

Mellom dem rusler hunden Lady, som også har vært uheldig. Paulsen forteller om da hunden ramlet i en ferist og skadet hoften. Han har til sammen brukt 50.000 kroner på dyrlege til hunden.

Lady er for øvrig Paulsens tiende hund med det navnet. Når hundene kommer etter hverandre, er det ikke nødvendig med ulike navn.

Paulsen henter fram den nå blodige skinnluen han hadde på seg under ulykken. Den tjukke lua dempet fallet noe. En av mange tilfeldigheter som kan ha spilt stor rolle.

Les flere saker i Finnmarken