Knuste den gamle rekorden

Nektet å la Lexus sitte med fartsrekorden.

Publisert

Tidligere denne måneden kunne vi fortelle om Lexus som satt en halvtvilsom ny rekord rundt den legendariske 20,6 kilometer lange Nürburgring Nordschleife, som har blitt standarden for å teste hvor raske biler egentlig er.

Bilen klarte å kjøre rundt banen på 7:14.64.

Les også: Her setter Lexus fartsrekord

Men det Chrysler-eide bilmerket Dodge, som tidligere har vært innehaver av rekorden rundt banen flere ganger, hadde ingen planer om å la japanerne få sitte med denne rekorden lenge.

De tok derfor med seg en ny 2010-modell av Dodge Viper ACR - en 2011-modell er ikke produsert - og reiste til Tyskland for å se om de kunne slå knockout på japanerne.

Ifølge Chrysler er ACR-versjonen de benyttet i rekordforsøket den vanlige gateversjonen, med noen mindre endringer på blant annet støtdempere. 2010-modellen har derimot en rekke endringer i forhold til 2008-modellen som de tidligere hadde rekorden med på banen.

Bilen er utstyrt med en 8,4-liters V10-motor med 600 hestekrefter.

Resultat av testen - som du kan se i toppen av artikkelen - ble en rundetid på 7:12.13 - altså godt i overkant av to sekunder raskere en Lexus' spesialversjon, og 10 sekunder raskere enn sin forrige rekord.

Det er for øvrig verdt å legge merke til at heller ikke Viper ACR klarte å slå Gumpert Apollo Sport og Radical SR8 - som mange velger å se bort ifra på topplisten over de raskeste produksjonsbilene grunnet begrenset produksjon.

PS! Samtidig som de Dodge klarte den nye rekorden med ACR, tok de også med seg en ren banebilversjon av bilen - kjent som Viper ACR-X - som gjorde runden på 7 minutter og 3 sekunder. Dette var bare nok til å ta 3.-plassen over de raskeste tidene for banebiler. Rekorden holdes i skrivende stund av Pagani Zonda R på 6:47.50.