Kan de klare det umulige igjen?

Dette er bilen som ikke har noen konkurrenter.

Publisert

Bilverdenen har endret seg ganske mye de siste årene. En av de mest fremtredende trendene - hvis en ser bort ifra sikkerhet og ekstrautstyr - er at biler i stadig større grad lages i et forsøk på å ta et nisjemarked. Produsentene ser alltid etter et «hull i markedet» som kan utnyttes.

Tradisjonelt sett har det å utvikle en ny bil vært en svært dyr prosess - og det er det fortsatt - men ny modulteknologi gjør at det er ganske enkelt å lage en ny variant av en allerede eksisterende bil.

VW har blitt eksperter på dette med å utnytte felles teknologi, og for eksempel er nye Golf og Audi A3 grunnleggende sett nesten like, mens Mercedes har blitt ledestjernen når det kommer til å skape produkter ingen visste at var etterspurt.

Skapte et eget marked

Det beste eksempelet på dette er utvilsom lanseringen av CLS for snart ti år siden, som rett og slett skapte sin egen klasse av store firedørs coupebiler. Ingen trodde det var et behov, men CLS har blitt en stor suksess.

Les også: Finnes det en bedre bil enn dette?

Bilen i første generasjon var egentlig basert på en E-klasse, og suksessen sørget for at alle de store konkurrentene snudde på flisa og lanserte denne typer biler over en lav sko. Audi A7, VW CC og BMW 6-serie Grand Coupe er biler vi neppe noen gang ville sett om det ikke var for CLS. Mercedes har til og med gått så langt som å lage en stasjonsvogn av CLS, som en konkurrent til E-klassen.

Prøver seg igjen

Og nå forsøker de seg igjen på det nesten umulige, nemlig det å skape nok et bilsegment.

Denne gangen har de tatt utgangspunkt i A-klassen, som på mange måter har vist seg å være rett på de fleste måter for Mercedes. Så har de strukket den litt over 33 centimeter og gjort om hele bilen til en coupé. Påfallende nok gjør dette bilen nesten nøyaktig like lang som C-klasse coupé.

Akselavstanden er derimot nøyaktig den samme som på A-klassen, noe som betyr at praktisk talt all lengde er gjort om til et større bagasjerom, som er økt fra 341 til 470 liter.

En kan si at den sikter seg inn mot coupéutgaven av BMW 1-serie, men det finnes egentlig ingen direkte konkurrenter, selv om Mercedes på sin side snakker om litt større biler som Audi A4 og 3-serie.

Ekstrem luftmotstand

En av de spennende tingene med CLA, er at en har gjort veldig mye for å få ned luftmotstanden på bilen. Med samme motor og drivlinje som på A-klasse, har nye CLA 2-4 prosent lavere forbruk avhengig av motorisering - selv om den faktisk veier mer.

Dette gir også bilen høyere toppfart og bedre akselerasjon.

Selv om det noe lavere utslippet gir et hårsbredd lavere engangsavgift, er dette fortsatt en større bil, og prisen ligger noe over den vanlige A-klassen - men likevel merkbart lavere enn den tradisjonelle C-klasse Coupé.

Så gjenstår det å se om hvordan en slik bil vil slå an på det norske markedet. Mercedes melder at de har oppjustert sine forventede salgstall.