Kan Apple-TV knuse kabel-TV?

Apple vil ha fritt kanalvalg for iTV.

Publisert

Det har lenge versert rykter om en TV fra Apple. Etter iMacs, iPods, iPhones og iPads mener mange at neste naturlige steg er iTV. Disse ryktene fikk en voldsom fart på seg etter at den mye omtalte biografien om Steve Jobs kom ut noen uker etter hans bortgang.

Og selv om iTV kun er for rykter å regne, hindrer ikke det analytikere i å synse om hvordan Apple vil utvikle en slik TV. Shaw Wu i analyseselskapet Sterne Agee hevder overfor Apple Insider at det Apple ønsker seg mest av alt i sin beryktede iTV, er at brukerne selv kan bestemme hvilke TV-kanaler de vil ha tilgang til.

Dette er helt motsatt tilnærming til dagens kanalpakkeløsning vi har i Norge. Vi må velge blant satt utvalg av kanalen, og må dermed betale for en god del kanaler vi sjelden ser på.

Ifølge Wu blir det snakk om en abonnementsmodell, ikke helt ulikt Wimp og Spotify, hvor en betaler en viss sum i måneden. Apple har allerede avtaler med en rekke innholdsleverandører i USA, men det er langt fra innlysende at disse vil gå med på en slik «fritt valg»-modell.

Om det i det hele tatt kommer en iTV, da ...

I så tilfelle blir situasjonen straks mer problematisk i Norge. Rykter om at Apple skal knuse kabel-TV dukket opp allerede i 2010, da den kjente grunnleggeren av Digg.com, Kevin Rose, spådde kanalpakkens død.

Problemet er nemlig at Apple har slitt betydelig med å skaffe seg rettigheter i det norske markedet. Mediesenteret Apple TV ble endelig lansert i Norge i 2011, men kan innholdsmessig ikke sammenlignes med tilbudet i USA.

Direktør for samfunnskontakt Øyvind Husby i kabel-TV-selskapet Get har tidligere fortalt til Nettavisen at han tar en eventuell konkurranse fra Apple med knusende ro.

- Vi følger aktivt med på denne utviklingen, og har dette som inspirator i vårt «Get Lab» hvor vi utvikler nye produkter og tjenester for Get-kunder. Vi registrerer også at selv i USA som ligger langt fremme på endrede vaner, går utviklingen langsommere enn en del hadde tenkt seg, sa Husby.

- Joost skulle revolusjonere TV for få år siden, og vi har hatt Microsoft TV, Apple-TV, Google-TV, Hulu og flere andre nye fenomener. Til tross for alle nyvinninger og konkurranse, erklærte New York Times kabel-TV til årets vinner i stua i USA i 2010, konkluderer direktøren.