Ingen ringvei og Arnatunnel i Bergen
Statens vegvesen skroter Bergens eget prestisjeprosjekt.

Statens vegvesen har i dag lagt fram sine anbefalinger for hva som må til for å holde Bergens transportnett oppegående fram mot 2040, i en såkalt KVU (Konseptvalgsutredning).
I sin anbefaling gjør Vegvesenet det klinkende klart at det ikke finnes ett enkelt tiltak som vil løse Bergens totale transportutfordringer.
- Denne litt banale påminnelsen er likevel svært viktig i KVU. Vi kan ikke vurdere og eventuelt forkaste ett og ett virkemiddel isolert. Bare en samlet og koordinert bruk av tiltak og virkemidler kan gi effektene som etterspørres. Det noe forslitte utrykket gulrot og pisk gjelder her, skriver Statens veivesen i sin rapport.
I korte ordelag er det følgende ting som Statens vegvesen anbefaler at gjøres i tiden fremover:
- Den mye planlagte Arnatunnelen bør droppes, da den ikke vil gi ønsket effekt. I stedet bør en vurdere å lage en Ringvei øst.
- Ønsket om en indre eller midtre ringvei i tunnel anbefales ikke på grunn av tunnelsikkerhet som ikke kan opprettholdes ved mange kryss under bakken.
- Fremfor en indre ringvei, foreslås «Mindetunnelen» fra Danmarksplass til Fjøsanger.
- Ønske om innføring av kraftige parkeringsbegrensninger i sentrale strøk, både for handel og bedrifter. I stedet innføre innftsparkering.
- Utvidelse av bybanen til de fleste bydeler.
- Innføring av rushtidsavgift - eller tidsbegrensninger.
- Styrking av togtilbudet til Arna
- Kraftig sykkelsatsing
- Nytt Sotrasamband anbefales
- Nyborgtunnelen på E39 anbefales, med god kobling til den nye ringvei øst. Dermed forsvinner ferja.
Statens vegvesen ønsker i hovedsak at hovedveiene i Bergensområdet skal være firefelts, og en ønsker ikke å begrense det ene feltet til kollektivtransport av samfunnsøkonomiske hensyn.
Hele rapporten fra Statens vegvesen kan du lese her (ekstern PDF). Forslaget skal nå på høring.