IKEA vil lære folk å kaste mindre mat i denne restauranten
På IKEAs spisested på Grünerløkka må kundene ta med seg matvarer selv. Interiørgiganten vil nemlig redusere matsvinnet i norske husholdninger.

GRÜNERLØKKA (SIDE2): I forbindelse med lanseringen av årets IKEA-katalog har den svenske interiørkjeden åpnet spisestedet IKEA ÄTBAR på Grünerløkka, som holder åpent fra torsdag og frem til tirsdag neste uke.
Onsdag ble den nye katalogen avduket på restauranten - deretter åpnes den for alle.
Må ta med seg råvarene selv
IKEA ønsker å bringe folk sammen på kjøkkenet, og «pop-up»-restauranten er derfor ikke noe vanlig spisested.
De besøkende tar helt enkelt kun med seg en råvare de ønsker å bruke, og kjøkkenet tar utgangspunkt i det som kommer inn sammen med det de har i skapene sine fra før når de komponerer rettene som blir servert.
Tall fra Matvett viser at gjennomsnittlige norske husholdninger årlig kaster 300.000 tonn mat, noe som tilsvarer klimagassutslippet fra 160.000 biler. Det er noe IKEA ønsker å forandre.
- Litt av tanken bak ÄTBAR er at det skal være vårt bidrag til all maten som kastes. Hver femte handlepose med mat går rett i søpla. Når du går i kjøleskapet, spiser du bare det som ligger ytterst og det du ser. Når du en gang i halvåret tar en opprydning, kaster du masse, sier kommunikasjonssjef Jan Christian Thommesen til Side2.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

Innredningen i restauranten er selvfølgelig IKEA-møbler, og er også ment som et sted de besøkende skal kunne finne inspirasjon til egen kjøkkeninnredning.

- Her får besøkende se hjeminnredningsløsninger som hjelper dem å sortere og organisere. Det er lagt opp til alle de smarteste organiseringsløsningene, sier Thommesen.
Ifølge IKEA vil bedre organisering føre til mindre matsvinn.
- Dessuten er restauranten gratis. Det eneste man må, er å ta med en matvare man ønsker å få brukt opp, så vil du få tilberedt et måltid - kanskje ikke med matvaren du tok med, men som er et resultat av at alle bidrar.
Vil samle folk rundt matbordet
- Mat samler folk, sa markedssjef i IKEA, Frode Ullebust, under avdukingen av den nye IKEA-katalogen.
Han forteller at et av IKEAs viktigste mål for året er å kunne tilby kundene det de trenger for å gjøre måltidene til et hyggelig samlingspunkt i en hverdag som stadig blir mer travel og med mindre tid til det sosiale aspektet mat tilbyr.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

I IKEAs egne verdensomspennende «Life at Home»-rapport kommer det frem at nordmenn er blant folkeslagene som oftest spiser måltidene sine alene. Fire av ti av de som bor for seg selv sier i IKEAs undersøkelse at de kunne tenke seg å spise oftere sammen med andre.
– I en travel hverdag opplever mange at de tradisjonelle møtepunktene forsvinner. Med årets katalogtema, «Alt dere trenger for å være sammen», ønsker vi å inspirere og hjelpe folk til å komme sammen rundt måltidene, sier kommunikasjonssjef Thommesen.
Pasteller og grafiske mønstre
Interiørekspert Trude Pleym forteller at et av fokusområdene til IKEA denne sesongen er det hun betegner som «demokratisk design».
- Det handler om at vi forsøker å gjøre produktene våre enda bedre, sier hun til Side2.
På stilfronten stadfester hun at IKEA, som alltid, vil holde fast på den skandinaviske stilen i året som kommer.
- Det er der vi kommer fra. Vi beveger oss fremover ved å se bakover. Det skal være rent, enkelt, multifunksjonelt og humanistisk - det vil si at produktene også kan brukes av barn.
Pleym poengeter derimot at en av de nye trendene hos IKEA er pastellfarger i kombinasjon med blondt tre.
- I tillegg har vi de mer vågale grafiske mønstrene, fortsetter Pleym, og refererer blant annet til den brokkolimønstrede backdropen på scenen under kataloglanseringen.
Hun nevner også en rekke materialer med naturlig preg, slik som kork, strå, glass og keramikk.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

Les også:Her er IKEA-nyhetene
Og denne:Bloggeren Pureinteriors dom over IKEA-nyhetene
Se IKEA-nyhetene som ble presentert under kataloglanseringen under!









Her kan du se de 15 siste katalogslippene fra IKEA: