ICA-ansatt har fått nok av uhøflige kunder: - Hvor vanskelig skal det være å legge bort telefonen når du skal betale?
Stephanie mener det er respektløst av kundene å snakke i telefonen mens de betaler.

«Et lite øyeblikk, jeg skal bare betale.»
Dette er vel noe de fleste av oss både har sagt, og har hørt andre si, i kassa på matvarebutikken. Fra kundens perspektiv er det nok snakk om ren multitasking. Man skal handle middag og vil gjøre unna telefonsamtalen til mamma i samme slengen, ikke sant?
Men har du noen gang tenkt på hva personen bak kassa synes om at du snakker i telefonen mens du betaler?
LES OGSÅ:- Ingenting er så usexy som en mann som ikke kan legge varene på én rad og med strekkoden rett vei
Ble utskjelt av kunde
- Det er så fryktelig respektløst at det er skremmende, mener Stephanie Faltin (19), som jobber på Ica Supermarket i Sjöbo i Sverige.
Hun er så lei av mobil-opptatte kunder at hun har hun hengt opp et skilt ved kassa, der det står: «I denne butikken prater vi gjerne med hverandre. Respekter kassøren, legg ned mobiltelefonen når du står i kassen. Vi prater gjerne med deg.»
- Grunnen til at jeg satte opp skiltet var fordi jeg ble uenig med en kunde fordi han hadde valgt feil varer. Men jeg hadde ikke sjans til å forklare ham det fordi han pratet i telefonen. Så kom han tilbake inn i butikken og skrek til meg. Det var da jeg bestemte meg for å sette opp skiltet, sier Stephanie til Side2.
LES OGSÅ: Er du avhengig av mobilen din? Se om du kjenner deg igjen i disse bildene.
- Snu deg og skrik mot veggen
Stephanie har i tillegg skrevet et innlegg i svenske Metro, der hun ber alle om å legge bort telefonen i det minuttet det tar å betale for matvarene sine.
Hvis de velger å prate i telefonen, så kan de heller ikke forvente at Stephanie verken hilser, gjør de oppmerksomme på tilbud de går glipp av eller gjør noe ekstra for at de skal få en trivelig handel.
«Og sist, men ikke minst: Jeg kommer ikke til å ta dritt fra deg etter du har avsluttet samtalen, sett på kvitteringen og innsett at du har valgt feil varer, kommer tilbake inn i butikken og begynner å skrike til meg. Du kan like godt snu deg og skrike mot veggen, for jeg tar meg ikke nær av det lenger. Det er så forferdelig respektløst at det er skremmende. Det handler om et minutt av din dyrebare tid. Hvor jævlig vanskelig kan det være?» skriver Stephanie.
- Et hei koster så lite
Hun innrømmer at hun selv ikke skjønte hvor respektløst det faktisk er å snakke i telefonen mens man betaler før hun selv begynte å jobbe i butikk. Nå har hun sittet i kassen på ICA i to år, og har fått mer enn nok.
«Jeg krever ikke at du skal fortelle meg livshistorien min mens du handler, eller at du spør meg hvordan dagen min har vært, men jeg synes at et «hei» er selvsagt. Ei hei koster så lite og gjør så mye,» skriver Stephanie.
Etter hun satt opp skiltet har 19-åringen merket en bedring.
- Det er ikke like mange kunder som prater i telefonen nå etter skiltet kom opp. Men det hender fortsatt, og hver gang er det like sjokkerende, sier Stephanie.
Nylig intervjuet vi Marthe (19) som jobber på Spar, og som til stadighet må forsvare jobben sin. Les intervjuet med henne her: «Seriøst? Skal du jobbe på Spar hele livet?»
LES OGSÅ: 7 tegn på at du er avhengig av telefonen din
OG: Mobilen har blitt en trussel for kontakten med kjæresten