Hvor lenge holder ditt bilmerke?

Den livsfarlige bilparken i Norge forblir rekordgammel - men noen vraker vi fort.

Publisert

I 2010 viste statistikken fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) at bilparken i Norge hadde nådd et nytt rekordnivå når det gjaldt alder - med en gjennomsnittlig alder på 10,5 år.

Dette har skapt en del debatt i forhold til trafikksikkerhet, fordi nye biler er betydelig dyrere enn eldre biler. Eldre biler er også mer forurensende enn nyere biler.

Les også: Halvparten av alle trafikkdrepte kunne overlevd

Nå viser den ferske statistikken fra SSB at vi ikke klarte å få ned snittalderen på bilparken. Gjennomsnittlig bilalder i Norge var i 2011 fortsatt 10,5 år, til tross for at antall vrakede biler økte betydelig, noe som betyr at vi ikke har klart å fornye bilparken med mer enn vanlig utskiftingstakt. Faktisk økte gjennomsnittsalderen på varebiler.

Totalt ble det i 2011 levert inn nesten 108.000 biler til vraking i fjor - med en gjennomsnittsalder 19,2 år - noe som er nesten 9000 mer enn i 2010.

Årsaken til at snittalderen ikke går ned, selv om flere biler vrakes, er at bilparken øker merkbart, og den økte med 2,9 prosent fra 2010 til 2012, og er nå på 2,78 millioner kjøretøy.

Den eldste bilparken finner vi i Oppland, der en gjennomsnittlig bil nå er 12,6 år gammel. I Oslo finner vi den yngste bilparken med en snittalder på 8,3 år.

Ett merke trekker snittet kraftig opp

SSBs statistikk viser at det er spesielt ett merke som skiller seg ut på gjennomsnittsalder, og det er Chevrolet. Gjennomsnittsbilen der er 26,2 år - og hovedårsaken til det er selvsagt at dette er et typisk veteranbilmerke - og har det siste året ikke en gang blitt solgt aktivt her i landet. Med bare 16099 registrete biler er det likevel ikke mye dette utgjør på snittet.

Av de større merkene er det Mercedes som holder seg best med 12,4 år i snitt - også her med en solid andel veteranmodeller.

Stor forskjell på hvilke biler vi vraker

Statistikken fra SSB viser også at det er stor forskjell på hvor gamle bilene er når de vrakes. Mens en Mercedes i snitt er 23 år når den vrakes, går en gjennomsnittlig Skoda i vrakingsmaskinen som 14-åring.

Og av alle som eier en Land Rover i Norge, var det bare 0,7 prosent som tok seg turen til et hoggeri. Derimot valgte 12,2 prosent av Chrysler-eierne å gjøre det samme. Noe av årsaken til dette er nok at det i liten grad kommer til nye Chrysler-eiere her i landet.

Det er derimot verdt å merke seg at bare 1,6 prosent av Skodaene på markedet ble vraket - et resultat av at antallet Skodaer øker kraftig.

Se den fulle oversikten under.

MerkeAntallSnittalderVraketVrakalder

Vrakandel

I alt2 368 38910,510778719,24,6 %
Audi140 3339,63 571202,5 %
BMW112 5829,22 77720,12,5 %
Chevrolet16 09926,232923,52,0 %
Chrysler12 40215,11 51815,912,2 %
Citroën45 06292 74316,86,1 %
Daihatsu5 69910,754318,99,5 %
Fiat10 23711,7980179,6 %
Ford163 98311,212 809187,8 %
Honda57 3789,22 34919,44,1 %
Hyundai47 3327,93 09414,56,5 %
Jeep7 62613,814418,31,9 %
Kia15 8856,579513,65,0 %
Land Rover8 97810,85914,40,7 %
Mazda64 43611,65 80120,69,0 %
Mercedes Benz152 67212,45 99223,13,9 %
Mitsubishi80 44410,15 41918,36,7 %
Nissan83 3799,95 68818,76,8 %
Opel141 9861210 86918,87,7 %
Peugeot101 4938,24 16517,64,1 %
Renault42 23710,83 42715,58,1 %
Rover3 61416,428914,88,0 %
Saab39 19911,61 78620,74,6 %
Seat7 17112,5673159,4 %
Skoda56 4365,8921141,6 %
Subaru46 1488,91 51020,73,3 %
Suzuki49 4577,999515,42,0 %
Toyota294 3519,28 26120,92,8 %
Volkswagen328 7661012 47719,63,8 %
Volvo179 05811,56 05623,63,4 %
Andre merker53 94623,31 74723,23,2 %