Hva hvis menn tok kvinners plass i reklamen?
Tenkevekkende video om reklame.
(SIDE2): Vi er blitt vant med at reklame viser kvinner i positurer, sammenhenger og i former som ikke har mye med virkeligheten å gjøre, eller som er tatt ut av en sammenheng som vi helst ikke vil se våre døtre, søstre eller venninner i.
Hva er det med reklame, som seksualiserer, volds-seksualiserer og endrer oppfattelsen av kvinnekropp slik? I videoen øverst i artikkelen viser første halvdel hvordan kvinner fremstilles i reklame, i den andre hvordan det ser ut dersom menn overtar rollen.
Videoen er et skoleprosjekt fra Universitetet i Saskatchewan, og er laget av tre studenter på linja Kvinne- og Kjønnsstudier.
- Vi ville vise hvor latterlig media portretterer kjønnsroller og stereotypier i reklame, ved å vise kjønnene i motsatte roller, sier Sarah Zelinski, Kayla Hatzel og Dylan Lambi-Raine.

Morsomt, men også tankevekkende.
For videoen presenterer også tall og statistikk - som at antallet som får operert puppene større har mangedoblet seg. Og at antall kvinner som lever i voldelige forhold, og som i flere tilfeller drepes av sin voldelige partner.
Og nei, det gjelder ikke bare kvinner, selv om de må tåle mest. For det viser seg at antall menn som er deprimerte har steget voldsomt de siste to tiårene. Også menn fremstilles som objekter i reklame.
Og altså - reklameselskapene bruker drøye 30 milliarder i året på å påvirke oss.