Her er Norges billigste bil – i Norge

Publisert

Denne nybilen koster fra bare 99.900 kroner. I disse dager lanseres den i Norge – splitter nye Mitsubishi Space Star.

Dette er oppfølgeren til Colt og det er en bil som virkelig setter konkurrentene under press. Mitsubishi priser nemlig svært aggressivt – og har klart å få til startpris på 99.900 kroner for den rimeligste utgaven.

Mye bil for pengene

Akkurat nå tester vi nykommeren, både her på broom.no og for TV 2 Nyhetskanalen.

– En ting er i alle fall sikkert: Vi kan trygt si at Space Star er mye bil for pengene! Nå er det utgaver som koster mer enn innstegsmodellen som nok kommer til å bli bestselgerne, men likevel. Her får du mye nybil for lite penger, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Les også: En annen Mitsubishi blir ny – og billigere

Ikke så liten

Selv om den er liten, er Space Star større enn flere av konkurrentene i samme prisklasse. Med lengde på drøyt 3,70 meter, er den for eksempel rundt 30 centimeter lengre enn Toyota Aygo.

Ja, slik sett er det mer naturlig å sammenligne med storebror Yaris. Den er 3,88 meter lang – og har en startpris på 159.400 kroner. Space Star er registrert for fem – og har et bagasjerom på 235 liter.

LES OGSÅ: Dette interiøret er laget for å forføre deg

Bygges i Thailand

– Hvordan kan Space Star da være så billig?

– Det har to hovedårsaker. Den første er at dette er en rimelig bil å produsere. Mitsubishi har skrellet bort alt unødvendig og bygger også bilen på sin fabrikk i Thailand, det betyr lave kostnader og lave lønninger.

– Dessuten er den veldig lett og har liten motor, med lavt forbruk og utslipp. Dette gjør at det blir lite avgift her. Og avgiftene er jo tradisjonelt det som har gjort biler så dyre her i Norge, sier Benny.

Tre sylindre

Under panseret på Space Star finner vi to tresylindrede motorer, på henholdsvis 1 og 1,2 liter. Det betyr karakteristisk motorlyd – og prestasjoner som ikke akkurat er egnet til å skremme noen.

– Men ut fra det vi har fått kjørt så langt, er det tilstrekkelig. Dette er jo typisk en bil for bykjøring og småkjøring. I høy hastighet på motorvei blir det fort litt mer slitsomt, sier Benny.

LES OGSÅ: Nå har drømmebilene blitt billigbiler

Ikke lenger blikkboks

Mottakelsen har vært svært bra. Mitsubishi har solgt 300 biler, allerede før noen av eierne har fått bilene sine. Det tyder på at dette kan bli en av de nye bestselgerne i klassen.

– Vi er spent på å få prøve den skikkelig og under ulike forhold. Det har skjedd veldig mye i denne bilklassen de siste årene. Det er slutt på at de rimeligste bilene behøver å være små blikkbokser, uten komfort og nesten uten utstyr.

– Nå stilles det større krav også her. Noen vurderer nok også å kjøpe brukt bil i stedet. Men når du kan få helt ny bil med fem års garanti så rimelig som dette, skjønner jeg godt at mange lar seg frist til det, avslutter Benny.

Mer fra Nettavisen: