Her er klærne som provoserer

Vår Staudes alko-skjorte er ikke det eneste klesplagget som har vakt debatt.

VÅR STAUDE måtte skifte skjorte etter at hun stilte i denne Jack Daniels-skjorta på God Morgen, Norge.
Publisert

(SIDE2): I en årrekke har artister og kjente personer provosert med sin klesstil. Men så skjer det ofte at på et eller annet tidspunkt så glir symboler og tegn og annet folk ellers ikke vil assosiere seg med over i mote - og da er det liksom ok.

Vår Staudes Jack Daniels-skjorte

Da Vår Staude inntok TV-studioet under «God Morgen, Norge» med en svart t-skjorte påtrykket Jack Daniels, så er det helt innafor moten som rår, men det fikk TV-seerne til å reagere.

Ifølge VG måtte derfor Staude skifte midt under TV-sendingen og TV 2 beklaget klesvalget.

- Ingen kommentar. Jeg får bruke t-skjorta når jeg klipper gresset i stedet, sa Staude humørfylt via SMS til VG.

- Ikke en stor greie
Professor Jørgen G. Bramness ved Senter for rus og avhengighetsforskning sier til Nettavisen at TV 2-glippen er et tegn på liberaliseringen som skjer.

- Det er også en liten reklame effekt som ikke kan overses. Konklusjonen er at dette ikke er noen stor greie, men en liten negativ sak, sier han.

Forskeren er opptatt av hva reklame gjør med oss:

- En av grunnene til at vi har et reklameforbud for alkohol, er at vi mener at reklame for alkohol fører til mer bruk. I disse liberaliseringstider er det ikke populært å si det, men vi har forskningsmessig belegg. Heller ikke reklamefolk betviler det: De som ser mye reklame, drikker mer, sier Bramness til Nettavisen.

- Klokt å skifte
Ifølge stortingsrepresentant Morten Wold (Frp) i helse- og omsorgskomiteen, er dette en storm i et vannglass:

- Storm i et vannglass.

- Jeg klarer ikke helt å se at dette er en stor sak. Riktignok ligger reklameforbudet mot alkohol fast også i regjeringsplattformen, men jeg tror ikke alle seerne var klar over hva programlederen faktisk reklamerte for gjennom sin påkledning. Dette er storm i et vannglass, men det var klokt gjort å skifte antrekk da man ble klar over at enkelte av seerne reagerte. sier Wold til Nettavisen.

Kookaï og kokain for Siv Jensen

Siv Jensens leppestiftkjole skapte furore under valgnatten fordi noen trodde det var missiler, mens andre tenkte fallossymboler da de så kjolen. Men for flere år siden opplevde dagens finansminister å komme ut for en annen, litt mer latterlig, kleskritikk.

T-skjorten til Siv Jensen var fra Kookaï.

Jensen gikk nemlig med en T-skjorte fra kleskjeden Kookaï. Kookaï er en fransk kleskjede, kjent for sine etiske prinsipper. Det var stortingsrepresentant Anne Helen Rui fra Arbeiderpartiet som mente navnet ledet tankene til kokain. Siv Jensen kommenterte at hun ikke trodde sine egne ører.

Jenny Skavlans Hells Angels-bukse

Jenny Skavlan fant seg jeans påtrykket Hells Angels. Motorsykkelklubben er nettopp en av verdens mest innbitte forkjempere for sin egen merkevare og har saksøkt flere store designere som har lekt med Hells Angels-myten.

Buksa til Jenny fant hun på UFF. Hells Angels-bukser er imidlertid et

- Vi håper hun kler av seg. sa Rune «Supern» Olsgaard, til Side 2.

American Apparels blodige T-skjorter

Det er få kleskjeder som trekker den så langt som American Apparel. Kleskjeden har sjokkert en rekke ganger  og vakt avsky med sine utstillingsdukker med kjønnshår og sine T-skjorter med bilde av en menstruerende vagina.

American Apparel provoserte med disse dukkene med kjønnshår utenfor trusekanten.

Småjenter og bikini

Om små jenter under 3 år trenger bikinitopp eller ikke, har vært og er en het debatt som kommer igjen og igjen. Diskusjonen har stadig vekk rast i fora, der noen synes en bikini til småjenter ikke er seksualiserende, mens andre mener noe annet.

- En bikinitopp antyder at det er noe som skal skjules, mener mange.

- I forhold til design av barneklær, og da også badetøy, er målet vårt alltid å sette barnet først. Barn skal få lov til å være barn, sa presseansvarlig Kristin Fjeld i H&M Norge nylig til Klikk.no.

Nazisymboler

Nettbutikken Junkyard i Fauske solgte i fjor klær fra Boy London med et merke som minnet sterkt om den nazistiske ørnen.

Avisa Nordland skrev at både foreldre og krigsveteran Bjarne Hagen reagerte sterkt på moten. Boy London er ikke det eneste merket som har leflet med nazisymboler, men stort sett har dette ikke vært spesielt god butikk og noe mange designere har brent seg på.

LES MER:Hva minner dette klesmerket deg om?