Hemmelighetene flyvertinner egentlig har lyst til å fortelle
Flypersonalet vet mer enn de sier. Og noen ganger kan det være greit å spørre.

Abbie Unger er en tidligere flyvertinne med lang fartstid i luften hos selskap som United og US Airways Express. I 2011 bestemte hun seg for å slutte i jobben og har startet en ny karriere som konsulent for flyverter og -vertinner, og har blant annet gitt ut boken "Looking Skyward".
Hun har også starte facebookgruppa Flight Attendant Career Connection hvor flere tusen medlemmer deler sine historier fra den utvilsomt myteomspunne industrien.
Les også: Flyvertenes hemmelige koder
Som Side3 har skrevet om noen ganger tidligere, det er en del ting flyvertinner ikke forteller passasjerene om hva som egentlig foregår på et fly. Men, som Abbie Unger forteller til avisen Huffington Post, det er flere ting flypersonalet ikke sier noe om, men som de skulle ønske de kunne fortelle også.
Jobben er ikke å være vakker
Mange knytter fremdeles en god slump glamour til yrket som flyvertinne. Og med tanke på at enkelte jobbinnstrukser for flyvertinner i sin tid inneholdt krav om å holde seg ugifte og under en viss vekt, er det kanskje ikke så rart. Men, slik er det ikke lenger i dag. Unger forteller til avisen at selv om flyvertinner godt kan være pene å se på, er det ikke snakk om noe krav til å være modellpen.
- Det handler mer om å være åpen og imøtekommende, om personlighet, sier Abbie Unger.
Les også: De tolv verste tingene du kan si til en flyvertinne
Du trenger ikke å være redd for turbulens
Fly er bygget for å tåle turbulens. Det er sjelden det skjer noe på grunn av turbulens, men de gangene det skjer, er det gjerne fordi folk får panikk og tar av seg beltet. Unger forklarer at turbulens er som å kjøre på en humpete vei. Har du på deg sikkerhetsbeltet, kommer det ikke til å skje noe galt.
En grei tommelfingerregel: Ser du flypersonalet sette seg ned, da er det best du holder deg i setet også.
Flypersonalet vet hva den rare lyden er
Alle kan få litt nerver ombord i et fly. Hva er egentlig den rare lyden der, hvorfor blinker lysene og hvorfor virker det som om flyet plutselig mister motorkraft etter at det har lettet?
Flypersonalet vet, de flyr den samme typen fly hele tiden og kjenner alle detaljene - og de deler gjerne informasjonen til den som spør.
- Si det til oss om du er nervøs. Jeg har gjerne en samtale med deg, så du vet at du ikke er alene, sier Abbie Unger til Huffington Post.
Les også: Flyansatte avslører de skitne hemmelighetene
Vann er kuren mot jet lag
Flyverter og -vertinner ser gjerne like friske og opplagte ut på slutten av flyturen som ved begynnelsen. Å få i seg nok vann er nøkkelen til både å se og føle seg frisk ut. Abbie Unger anbefaler å fylle en diger flaske med vann, og drikke av den jevnt.
Les flere av tipsene til Abbie Unger på Huffington Post.
Kilder: Amazon, Huffington Post.