Har du fått med deg disse?

Her er de 40 mest delte sakene på Facebook i 2011.

Publisert

Det er en grunn til at VG, Dagbladet, Nettavisen og Side3 bruker en del tid på å få folk til å «like» seg på Facebook. Det sosiale mediet har etter hvert vokst seg til å bli en av de største kildene til nyheter og leseverdig innhold. Hva dine venner finner interessant, er det sannsynlig at du liker også, ikke sant?

Faecbook har nå publisert en oversikt over de 40 mest delte artiklene i nettverket i løpet av 2011. Listen er både en kilde til underholdning, men er også en oversikt over noen av de viktigste tingene som har skjedd i året som har gått. Naturligvis er listen preget av engelskspråklige artikler, først og fremst fra USA hvor det bor over 300 millioner mennesker.

Den mest delte saken er New York Times sine interaktive satelittbilder av Japan før og etter jordskjelvet og den påfølgende tsunamien i mars 2011.

Nummer to på listen er CNNs artikkel om hva lærere egentlig har lyst til å fortelle foreldre, mens den siste palleplassen går til saken «Nei, stjernetegnet ditt har ikke forandret seg». Også den er signert CNN.

På fjerdeplass finner vi «Foreldre, ikke kle døtrene deres som luddere». Den første videoen på listen, er den femte mest delte saken på Facebook, en dansevideo av en far og hans datter på bryllupsdagen hennes.

Krigen i Afghanistan har preget nyhetsbildet i store deler av 2011, med mange tapte menneskeliv. Denne spesielle saken er den som rørte ved flest, om vi skal måle etter delinger på Facebook.

Facebook selv er emnet for den syvende mest delte saken, mens nok en hjerteskjærende hundehistorie får åttende plass.

Den niende mest delte saken skrev vi om også her på Side3. Den siste saken på topp-ti-listen er Huffington Posts artikkel om det mystiske 13. stjernetegnet.

Se alle de 40 mest delte lenkene på Facebook i 2011.

Så, kan vi lære noe av denne listen? Vel, først og fremst at folk flest er aller mest opptatt av stjernetegn, skjebnesvangre historier som involverer en hund, barneoppdragelse og - selvsagt - Facebook.