Gjør deg klar for mer skjult reklame

Nå er det funnet ut hva som klarer å overbevise deg.

Publisert

FORNEBU (NA24): Det massive reklamepresset du utsettes for over alt er ikke spesielt effektivt, og det viser seg at vi blir ganske gode til å filtrere ut reklamebudskap både på nett og andre steder.

Produktplassering har derfor blitt en stadig mer vanlig greie i filmer og TV-serier. Tror du det var tilfeldig at stort sett alle rollefigurene i TV-serien Lillyhammer kjørte Opel? Tror du det er tilfeldig at de til stadighet viser nye funksjoner i nye bilmodeller i serier som The Glades og Royal Pains, eller at rollefigurene i Modern Family byttet fra Prius til Prius Pluss da den nye bilen ble lansert? Eller at det er tilfeldig at dommerne i American Idol har store Coca-Cola-glass stående foran seg?

Alt vil handle om generasjon y

- Nesten alle av «generasjon y» hater den store mengden reklame. Men det er reklame av den gamle typen, det er måten det gjøres på, som de liker. Generasjon y ønsker interaktiv reklame. Hvorfor dytter man inn gammel type reklame inn i de sosiale plattformene? Det er galt.

Uttalelsen kommer fra René Rechtman, en av toppsjefene i AOL - internettgiganten som i løpet av relativt kort tid snudde hele businessmodellen sin på hodet. Selskapet gikk fra å skulle lage nærmest sitt eget internett, til å bli selskapet bak sosiale suksesser som TechCrunsh, Engadget og ikke minst The Huffington Post.

Generasjon Y er de som er født fra starten av 80-tallet inn i en helt annen medie- og teknologihverdag.

- Det første halvparten av generasjon y gjør når de våkner, er å sjekke Facebook på mobilen. Generasjonen påvirkes av «group influence», hva andre mener er viktig, sier Rechtman.

Konklusjonen hans er at klassisk «i ansiktet»-reklame ikke har spesielt mye effekt på denne svært viktige generasjonen. Nettsider nedlesset med reklame gir rett og slett ingen effekt.

- Integrert reklame er mye mer effektivt enn noe annet vi har sett. Red Bull har for eksempel gått fra å være en reklamekjøper til å bli en medieaktør, og Nike mener de nå knapt trenger markedsføring mot ungdom etter innføringen av «fuel band». De er jo i konstant samtale med forbrukerne i sosiale medier uansett, sier han.

Red Bulls kanskje mest kjente PR-stunt den siste tiden var Felix Baumgarters fallskjermhopp fra 39.000 meter, som fikk enormt med oppmerksomhet i hele verden.

- Integrert reklame som er vakkert integrert i innhold er den nye vinnende stilen for kommersiell kommunikasjon, slår han fast.

Trenden med mer integrert reklame har også kommet til Facebook. Der blir for tiden nyhetsfeeden overfylt med reklame for forskjellige tjenester, som presenteres som en hvilken som helst nyhet om at en venn du har liker dette. AOL-toppen er likevel ikke imponert over Facebooks utnyttelse av sin enorme brukergruppe.

- Jeg er skuffet over Facebook, de klarer ikke å utnytte sitt potensial. De etteraper stort sett det andre forsøker seg på, uten at det gir noen særlig effekt. De klarer ikke å tilby et produkt som reklamekjøpere virkelig ønsker, sier han.