Fra i dag er trafikken lagt om
Se hvordan du bør kjøre for at problemene skal bli så små som mulig.
BISPELOKKET (Nettavisen): Før helgen kunne Nettavisen fortelle om de store veiendringene som en i helga begynte med i det svært trafikkerte området i Bjørvika, der prosessen med å rive det beryktede Bispelokket nå er i gang.
Les også: Til helgen blir det trafikkaos
Gjennom hele helgen har veiene i området vært helt avsperret for å klargjøre det nye kjøremønsteret som åpner mandag morgen.
I første omgang skal de to østgående rampene på trafikkmaskinen fjernes, før prosessen med å demontere resten av «lokket» skal begynne i februar/mars.
Mindre kapasitet på veien
Resultatet er at all trafikk fra øst og inn på Rv4/Ring1/Sentrum sluses inn enten gjennom en ny rundkjøring øst for Bispelokket, eller over den nye og smalere Nordenga brua. Trafikken går ellers relativt som normalt fra vest og opp til sentrum/Rv4 - men kapasiteten er halvert på Nylandsveien i begge retninger.
Enda verre blir det i motsatt retning, der nesten all trafikk som skal østover fra sentrum, blir sluset delvis gjennom de samme veiene som trafikken som skal vestover.
Dette kommer av at all trafikk som skal inn i Operatunnelen i vestgående retning, først må kjøre østover til den etter hvert så velkjente Grønlina-rundkjøringen. Dette vil trolig utgjøre størst forskjell i ettermiddagsrushet.
På de anbefalte kjørerutene for området - som du kan se under - har derimot Statens vegvesen forsøkt å skille dette så godt de kan.
Det er ventet at de omleggingen vil skape en god del ekstra kø, spesielt i starten, fram til pendlerne har lært seg det kjøremønsteret. Samtidig er det hevet over tvil om at kapasiteten nå går ned i området, og Statens vegvesen har derfor gått ut og anbefalt bilister om å i den grad det er mulig å velge andre veier eller benytte kollektivtrafikk.
Det betyr trolig at det i tiden fremover vil bli mer trafikk på Ring 2 og Ring 3.
Vil bli verre
Samtidig er det ventet at situasjonen vil bli enda mer dramatisk når rivingen av hoveddelen av Bispelokket stenges for riving. Da vil trafikken på gamle E18 under Bispelokket bli stengt, og trafikken vestfra vil ikke lenger kunne ta veien over Bispelokket. Den må i stedet sluses inn på de andre veiene.
- Neste fase starter i februar eller mars, og da vil det igjen bli en ny situasjon, sa Geir Sorte, sjefingeniør i Statens vegvesen, til Nettavisen før helgen, og ga en klar indikasjon om at en da regner med enda større trafikale problemer.
Hele prosjektet med å rive Bispelokket vil være ferdigstilt høsten 2012, mens Bjørvikaprosjektet som helhet ikke vil være ferdig før i 2015.
Under kan du se Statens vegvesens anbefalte kjøreruter for hovedrutene gjennom området fra mandag morgen og fram til februar/mars.