Forbrukerøkonom: - Man kan kjøpe seg til lykke

Men lykken er ikke langvarig, sier ekspertene.

Publisert

(SIDE2): I denne ukens «Luksusfellen»-episode møter vi Scarlett, en trebarnsmor som i flere år har brukt shopping som en flukt fra en ellers tung og vanskelig hverdag. 

- Jeg er alenemor med tre barn, og det var veldig tungt. Da jeg begynte å kjøpe ting ga det meg en slags glede, og jeg ville bare kjenne på den gleden om og om igjen, sier Scarlett.

Etter barna hadde lagt seg satte Scarlett seg ved PC-en og handlet klær og sko på kreditt. Hun greide ikke å begrense innkjøpene sine, til tross for at klesskapet var overfylt for lenge siden.

- Jeg klarer ikke å slutte å kjøpe ting, det er som alkoholisme, sier Scarlett.

Demper tomhetsfølelse på H&M

Scarlett er langt fra alene om å søke trøst i shopping. Såkalt «retail therapy», som det heter på engelsk, er nemlig relativt vanlig. En amerikansk undersøkelse fra 2013 viser at 63,9 prosent av kvinner og 39,8 prosent av menn har kjøpt seg noe for å komme i bedre humør.

Én av tre amerikanske kvinner tror det å kjøpe noe, og da spesielt klær, hjelper på humøret. Og kanskje gjør det det? Mange av oss har nok kjent på følelsen av både glede og spenning når vi kjøper oss noe vi har lyst på - og kanskje spesielt hvis vi føler oss litt nedfor fra før av.

Psykolog og «Luksusfellen»-ekspert Cecilie Lynum forklarer at det er helt vanlig å kjenne på en lykkefølelse når man har kjøpt noe, men påpeker at det er en kortvarig lykke.

CECILIE LYNUM er psykolog og ekspert i Luksusfellen.

- Det finnes mange veier til lykke, og noen bruker shopping for å oppnå lykkefølelsen. Men den varer ikke lenge, det er bare en umiddelbar glede, sier Lynum.

- Er det menn eller kvinner som oftest kjøper seg lykke?

- Jeg har lenge prøvd å undersøke om det er mer utbredt blant kvinner enn menn, men jeg finner ikke forskning på det. Det jeg tror er at kvinner kjøper mer klær, vesker og sko, mens menn gjerne kjøper gadgets og sportsutstyr. Så menn bruker kanskje mer penger fordi de kjøper dyrere ting, mens kvinner ofte kjøper et par topper på Hennes & Mauritz på vei hjem fra jobb for å dempe en slags tomhetsfølelse.

Tre ganger så glade av shopping

I 2014 utførte forskere ved Universitet i Michigan en studie der målet var å finne ut om «retail therapy» faktisk hjalp. Gjennom tre ulike eksperiment ville forskerne finne ut om det å kjøpe noe kan gi oss følelsen av kontroll, slik at vi dermed føler oss mindre triste.

I et av eksperimentene ble kjøperne delt inn i to grupper, hvor en av gruppene kun skulle se på ting mens den andre gruppen faktisk skulle kjøpe noe. Av 12 produkter ble de bedt om å velge fire. 79 prosent følte at de hadde mer kontroll når de fikk velge noe å kjøpe, og de som fikk kjøpe noe var tre ganger så glade som de som kun fikk se på ting.

Forskerne mener derfor at shopping som terapi bør tas på alvor, skriver The Independent.

- Eksperimentet vårt støtter tanken om at det å kjøpe noe gir en følelse av personlig kontroll, som igjen kan bekjempe tristhet, uttalte forskerne. 

«Det fortjener jeg»

Forbrukerøkonom Elin Reitan er kjent med forskning som beviser at shopping kan føre til lykke, men er enig med Lynum i at det er en kortvarig lykke.

ELIN REITAN er forbrukerøkonom i Nordea.

- Joda, man kan til en viss grad kjøpe seg til lykke, men den varer nok ikke lenge, sier Reitan, og legger til:

- Det er langt fra uvanlig å prøve å kjøpe seg til lykkefølelsen. Det er et velkjent fenomen å skulle unne seg ting hvis man sliter. Du ser kanskje at naboen kjøper ny bil og reiser på ferie, og tenker at «det fortjener jeg også, spesielt nå som jeg har det vondt». Men for de som har økonomiske problemer kan dette få veldig store konsekvenser. I stedet for at man tar tak i de faktiske problemene så skyver man dem unna, og det forverrer gjerne situasjonen.

Med kredittkortet i sofakroken

Nå som netthandel blir mer og mer vanlig, er det også blitt mulig å handle fra sofakroken. I slutten av 2014 gjennomførte Ipsos MMI en undersøkelse på vegne av Nordea, der de kartla nordmenns netthandelvaner.

37 prosent handler på nett hver måned, og menn bruker nesten dobbelt så mye penger som kvinner, kanskje fordi de kjøper dyrere ting. Blant dem mellom 18 og 29 år sier 30 prosent at de handler på nett som et morsomt tidsfordriv, ikke fordi de nødvendigvis trenger noe.

- Den digitale teknologien har gjort markedsplassen mye større og mer tilgjengelig. I tillegg er det enkelt å få kreditt på nett, og veien til penger man strengt tatt ikke har blir veldig kort. Det gjør at de økonomiske fallgruvene blir større enn før, sier Reitan.

Når har du et problem?

Reitan minner om at det i dag er kort vei fra en rosabloggers sminkeanbefalinger til handlekurven i en nettbutikk.

- Dagens generasjon har ikke nødvendigvis fått spesielt god økonomiopplæring på hjemmebane. Nordmenn får stadig dårligere impulskontroll, vi bytter mobiltelefoner hele tiden og handler klær selv om vi har mer enn nok. Dagens unge har sett foreldrene gjøre dette, og har derfor ikke lært seg å styre sin egen impulskontroll eller å utsette behov, mener Reitan.

Men hvor går grensen mellom å shoppe for moros skyld og å shoppe fordi man ikke klarer å la være?

- Hvis det går utover livskvaliteten din så har du et problem. Det gjelder enten det er shoppingavhenighet eller andre psykologiske lidelser. Hvis det å kjøpe ting er den eneste måten du oppnår en balanse i livet på, så bør du gjøre noe med problemet, avslutter psykolog Lynum. 

LES OGSÅ: Annika har ikke handlet klær siden hun møtte de som lagde dem