Fikk to prolapser etter bråbrems - busselskapet tror henne ikke

Fredag 13. juli 2012 ble ingen god dag for Emilie Osrønningen. Hun ble kastet om kull da bussen bråbremset for å unngå kollisjon. Busselskapet svarer at de ikke har registrert noen ulykke denne dagen.

Publisert

SKI: To år etter sliter Langhusjenta med nakkeskader. Hun fikk kul i hodet og smerter i nakken da hun ble kastet mot setene for to år siden. Men det var først året etter at man oppdaget at hun hadde to prolapser i nakken.

Denne saken er levert av Østlandets Blad.

Bremset for bil

Emilie skulle besøke farmor og farfar på Nordby denne julidagen i 2012. For å slippe å sitte med hunden i fanget, tok hun plass der reisende med barnevogn sitter, og med hunden foran på gulvet. Da buss 906 nærmet seg avkjørselen til Ski sykehus, kommer en bil på vei ned. Trolig har bilføreren ikke sett bussen, og bussen måtte bråbremse. Emilie, som da var 17 år, ble kastet mot ryggen på neste seterad, cirka halvannen meter unna. Kroppen hennes ble vridd rundt i farten, slik at hun traff ryggen på setene med hodet og nakken, før hun falt ned på gulvet.

– Jeg fikk en skikkelig Donald-kul i pannen, og var ør i hodet. Men jeg var mest bekymret for hunden. Den hadde sklidd langt fremover, og var veldig skremt. Jeg prøvde å hale den inn med båndet, sier Emilie.

En av passasjerene kom bort til henne og spurte hvordan det gikk. Hun fikk stablet seg opp på bena, og skjelvende satte hun seg på noen seter lener bak. Noen av de andre passasjerer kom med lommeboken og månedskortet hennes, som hadde sklidd frem i bussen.

Spurte ikke passasjerene

Bussjåføren hadde gått ut av bussen, for å snakke med bilføreren. Men da han kom inn igjen, det tok kanskje fem minutter eller mer, spurte han ikke passasjerene (ca. syv stykker) hvordan det hadde gått med dem. Han satte seg ned uten et ord, startet bussen og kjørte videre. På Ski stasjon tok Emilie ikke kontakt med bussjåføren. Hun var oppskaket og ville bare én ting, komme seg ut av bussen snarest mulig. Dessuten skulle hun videre med bussen til Nordby, til farmor og farfar.

– Da jeg kom frem til farfar kom reaksjonen, og jeg begynte å gråte. Så kom mor, og vi dro til lege der jeg ble undersøkt, sier Emilie.

To prolapser

Donald-kulen i hodet forsvant. Men våren etter kom smertene. Fastlegen sendte henne til MR-undersøkelse. To prolapser i halsryggraden. Gjennom sommeren i fjor økte nakkesmertene.

– Tidlig å begynne med slike skader, når du bare er nitten år, sukker Emilie, som måtte begynne med smertestillende tabletter.

To år senere er hun fortsatt plaget med senskader, har to prolapser, og har betalt penger til behandling for dette. Hun mente hun måtte ha krav på en erstatning, og forsøkte i november å kontakte operatøren på denne strekningen. Emilie sendte e-post til Norgesbuss.

Ville ha mer info

Svaret hun fikk var: «Hei. Vi beklager hendelsen du har vært utsatt for. Vi har ingen registrerte skader på den tiden, så vi må få noe mer informasjon. Var det ingen som sa ifra til sjåføren?»

To timer senere svarer Emilie et hun har funnet gamle sms-ser, og at korrekt dato er 13. juli 2012, en gang før 14.00. «Tror ikke det var noen som sa ifra til sjåføren. Jeg hadde nok med å stable meg på beina og var i sjokk, så jeg fikk ikke med meg så mye», svarer hun.

Det var det siste hun hørte fra busselskapet.

Den 27. november om kvelden sender hun derfor en ny e-post: «Hei igjen. Har ikke hørt noe fra deg, så lurer på hva som skjer? Du sa du trengte mer informasjon, så jeg er åpen for spm og svarer så godt jeg kan. Har i ettertid tenkt litt på det med skademeldingen, og kan ikke si med sikkerhet om det ble fylt ut noen skademelding, ettersom det var noe jeg hørte de andre passasjerene si at han holdt på med.»

Taust

Etter dette har Emilie ikke hørt noe fra Norgesbuss. Hun hadde fått et saksnummer for oppfølging av egen sak. Da hun sjekket dette, fikk hun melding tilbake om at saken var «lukket». Hvorfor fikk hun aldri noen beskjed om.

Da ØB kontakter busselskapet (se egen sak) ønsker de ikke å svare på hvorfor de lukket saken. Men:

«Dersom lege er oppsøkt, bør det foreligge rapport eller skademelding fra legen som dokumenterer forholdet. Noen slik rapport eller skademelding kan vi ikke se å ha mottatt», svarer selskapet.

– Det er jo ikke min feil om bussjåføren ikke har meldt dette videre. Dersom han mente det ikke var nødvendig, fordi ingen var skadet, burde han kanskje først spurt oss passasjerene hvordan det gikk da han bråbremset. Og slike nakkeskader som disse prolapsene kommer jo ikke nødvendigvis samme dag som ulykken skjer, sier Emilie i en kommentar.

Ikke hos politiet

Hendelsen mellom buss 906 fra Langhus til Ski og en personbil ved avkjørselen til Ski sykehus den aktuelle dagen, er ikke meldt til politiet. Det finnes ingen meldinger i operasjonsloggen fra 13. juli 2012 om dette. Men er det ingen personskade, er man heller ikke pliktig til å melde ulykken til oss, sier politiet i Follo.

Var du med bussen?

ØB ønsker å komme i kontakt med passasjerer som tok buss 906 fra Langhus til Ski mellom klokken 12 og 14 fredag den 13. juli 2012. Bussen skal ha bråbremset ved veien opp til Ski sykehus. Det skal ha vært rundt syv passasjerer i bussen.

ØB ønsker kontakt med disse, spesielt en engelsktalende mann som tok kontakt med den unge jenta, da hun lå på gulvet, og spurte henne om hvordan det gikk.

Vi ønsker også kontakt med sjåføren av bilen som var innblandet, som kom kjørende fra Ski sykehus, eller andre vitner i området på denne dagen.

Ta kontakt med
[email protected],
eller på telefon 907 63 166.

«Ikke registrert her»

Økonomidirektør Thor-Øyvind Froberg i Norgesbuss svarer i en e-post at selskapet ikke har registrert noen skader fredag 13. juli 2012. Han skriver at prosedyrene ved uhell er slike:

Sjåfør skal fylle ut skademelding, og den skal leveres samme dag eller påfølgende dag til trafikkleder. Skademelding blir så sendt forsikringsselskapet.

Dersom det er passasjerer som har blitt skadet registreres disse med navn, adresse og telefonnummer. Skademeldingen blir deretter sendt inn til vårt forsikringsselskap, Tryg forsikring, som overtar saken for videre behandling.

«Som nevnt er det ikke registrert noen skade og det blir svært vanskelig å ta opp en slik sak så lang tid (16 måneder.) i etterkant, da ingen slik hendelse er registrert hos oss eller forsikringsselskapet» svarer busselskapet.

Busselskapet vil ikke bekrefte om de har forelagt saken for sjåføren som kjørte bussen. De har heller ikke svart på ØBs spørsmål om hvorfor busselskapet «lukket» hennes sak, da hun tok kontakt for, eller hvorfor hun aldri fikk svar fra dem.

LES FLERE SAKER FRA ØSTLANDETS BLAD HER.