Fem hemmeligheter piloter helst ikke snakker om
Det er ikke alt passasjerene trenger å vite, kanskje?

Det er mange ting som skjer i et fly passasjerer flest ikke aner hva kommer av. Hvorfor later det til at fly noen ganger mister motorkraft rett etter at det har tatt av, hva er den påtrengende durelyden og holdt noe på gå galt siden landingen var så hard?
Les også: Her er personalets hilsen til paret som hadde flysex
Spørsmål-og-svar-nettsiden Quora har en tråd for den som er nysgjerrig på hva som foregår ombord i fly. Spørsmålet angivelige piloter, kabinansatte og flygeledere - men også vanlige brukere - svarer på er "Hva er noen av tingene flyselskapenes piloter ikke forteller deg?".
En skal ta informasjonen i slike lister med en klype salt, men det hjelper på at den britiske piloten David Micklewhyte bekrefter en del av svarene i dette innlegget.
Les også: Hemmelighetene flyvertinner egentlig har lyst til å fortelle
1. Det skjer feil på flyene, også i luften
En kan få akutt flyskrekk av å tenke på det, men en person hevder at det ikke uvanlig at skjer feil i flyene når det er i luften, blant annet at display svikter i cockpiten eller at én av motorene svikter.
I de fleste tilfeller blir feilene fikset mens flyet er på bakken eller løser seg i løpet av flyturen.
Selv om alle motorene skulle streike, kan flyet gli rundt 11 kilometer for hver 1500. meter flyet synker. I 10.000 meters høyde kan piloten altså glidefly i nesten 70 kilometer. Det er derfor de fleste alvorlige uhell skjer når flyene letter eller lander.
Les også: Flyvertenes hemmelige koder
2. Landingen kan være hard med vilje
Er det dårlig vær og mye regn? Landet flyet ekstra hard på rullebanen? Det skyldes ikke farlige og vanskelige flyforhold, skriver en erfaren flypassasjer, og refererer til en artikkel på about.com.
Dersom det er mye vann på rullebanen må flyet lande hardere enn normalt for å bryte hinnen og unngå vannplaning.
Les også: Slik kan du bli oppgradert til første klasse gratis

3. Fly blir ofte truffet av lyn
Apropos lyn, det viser seg at fly regelmessig blir truffet av lyn. Heldigvis er flyene konstruert for å tåle nedslagene.
Les også: Flyansatte avslører de skitne hemmelighetene
4. Du har bare 15 minutter med oksygen
Om oksygennivået skulle synke i kabinen og oksygenmaskene falle ned, sies det at du kun har 30 sekunder til å få dem på deg før du svimer av. Og når du får på deg masken er det ikke mer enn et kvarter med luft i tankene til alle passasjerene.
Det er imidlertid mer enn nok tid for piloten til å få flyet ned i lavere høyder med nok oksygen.
Les også: Passasjerene fra helvete
5. Støy er den egentlig grunnen til at du må slå av mobilen
Det er en myte at mobiltelefoner er direkte farlige for flyets system. De er imidlertid veldig irriterende for pilotene når de skal kommunisere med kontrolltårnet. Forestill deg å måtte lytte til skurringen fra hundre mobiltelefoner på linja når du skal gi eller få en viktig beskjed.