Fantastisk når alt klaffer

Men 250 hestekrefter på forhjulene på vinterveier utgjør en stor forskjell.

Publisert

I sommer tok vi oss en tur til sørkysten av Frankrike for å prøvekjøre den nye entusiastbilen Ford Focus ST, og det er ikke til å komme utenom at det var en flott opplevelse med en flott bil på flotte veier.

En av de store utfordringene med en bil av den typen er å effektivt få overført 250 hestekrefter ned til bakken gjennom bare å bruke forhjulene. Tradisjonelt har man snakket om at grensen går på 210-230 hestekrefter før det blir for mye kraft på forhjulene, men på ST opplevde vi at Ford klarte kunsten å overføre kreftene på en underholdende måte.

Les også: Rammes av Norges dummeste avgift

Men én ting er å kose seg på tørre, sydfranske veier - en annen ting er å kjøre på norske vinterveier.

Testbilen vi hentet hos Ford var ikke lenger utstyrt med brede lavprofilsdekk som er laget for entusiastisk kjøring, men piggfrie vinterdekk plassert på betydelig mindre felger enn det vi testet tidligere. I kombinasjon med at veiene for tiden stort sett er dekket av is, snø eller vann, endrer bilen karakter betydelig.

Vanskelig underholdning på vinteren

Focus ST er helt avhengig av tørt underlag og gode dekk for å omsette alle de 250 hestekreftene til underholdende kjøring. Når underlaget blir sleipere, og en bytter om dekk for å få bedre grep på islagt vei, forsvinner enorme mengder friksjon - altså grunnlaget for å omsette rotasjonsenergien i hjulene til fremdrift.

Resultatet er at bilens antispinnsystemer jobber på overtid for å sørge for at hjulene ikke spinner når gasspedalen hamres i bunn. I praksis betyr det at bilens datasystemer reduserer effekten til hjulene for å finne et nivå som sørger for at hjulene faktisk har grep på veien. Det betyr igjen at de 250 hestekreftene reduseres til noe langt mindre, og alle avgiftskronene du må ut med fremstår som en mindre god investering.

Alternativet er å skru av antispinnfunksjonen helt, med det resultatet at mesteparten av kreftene bare går tapt i hjulspinn.

Hjulspinn og glatt føre kan selvsagt være en morsom kombinasjon, men stort sett bare med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Med fremhjulsdrift er hjulspinn primært bortkastet drivstoff og gummi.

På fest med festbrems

Resultatet er at du med ST på vinterføre legger begrensninger på deg selv. Bilen er ikke på noen måte vanskelig å kjøre på sleipe veier, men en får bare ikke utnyttet bilens fulle potensial. Dette gjelder selvsagt stort sett alle biler på vinterføre, men årsaken til at en i utgangspunktet kjøper en ST, er nettopp for å kjøre entusiastisk.

Overfloden av krefter er riktignok ikke helt bortkastet, for de kommer godt til rette ved forbikjøringer - og selvsagt føles bilen betydelig sprekere enn en «vanlig» Focus på våt landevei. Men det er vanskelig å ikke tenke at bilen hadde hatt godt av drift på alle fire hjulene.

Det er noe med følelsen av å ikke føle at man kan utnytte et potensial fullt ut, som gjør at det nesten hadde vært bedre å ikke ha potensiale der til å begynne med. Når bilen i tillegg er stivere satt opp enn en vanlig Focus, og har noe dårligere svingradius, kan man få litt følelsen av å sitte med alle ulempene og lite av fordelene på kjipe norske vinterveier.

Men samtidig skal det påpekes at når asfalten er tørr og svingene er fine, så føles fortsatt ST fantastisk ut. Den dynamiske styreresponsen, bøttesetene og det herlige pådraget gjør at lykkefølelsen er stort når alt klaffer.

Få andre begrensninger

Det som derimot er fint med en ST - eller Golf GTI for den saks skyld - sammenlignet med en del andre sportsbiler, er at du får ytelsen uten at det går på bekostning av noe særlig mer enn avgiftsnivået.

Selv med mindre krefter er Toyota GT86 en noe mer underholdende bil enn Focus ST, men med ST får du ytelsen uten at du trenger å ofre bakseteplass, bagasjerom og støynivå. Forbruket er også lavere enn Toyotas sportsbil - og kreftene er mer tilgjengelige under vanlig kjøring.

Les også: En utrolig morsom lekebil for voksne

En kan kjøre villbass på bane, for så å kjøre hjem, fylle baksetet med tre barn og pakke bagasjerommet for en liten ferie.

Så hjelper det jo også på at engangsavgiften for ST reduseres med 13.000 kroner fra nyttår.

Ingen håpløs vinterbil

Men misforstå oss rett: Focus ST er ingen dårlig vinterbil, til det er den like god som en hvilken som helst annen forhjulsdrevet kompaktbil. Poenget vårt er først og fremst at du på vinterføre i liten grad får dra nytte av det som gjør bilen eksepsjonelt morsom på sommeren.

Det skal også nevnes at Ford har blitt gode på å promotere ekstrautstyr som gjør bilbruken på vinteren i Norge bedre. Selskapet er et av få som aktivt dytter ut oppvarmede frontruter på de fleste av sine biler, inkludert kampanjemodeller.

Det er få ting som er så flott som å komme til en totalt nediset bil, for så å bare aktivere front- og bakrutevarmeren i et minutt eller to, med det resultatet at en sitte med en helt ren rute uten noe behov for å skrape på seg neglsprett.

Mer om hvor fantastisk bilen er på sommeren kan du lese her: Rammes av Norges dummeste avgift