Er du en idiot i rundkjøringer?

Lite kan irritere så mye som feil kjøring i rundkjøringer, men hva er egentlig riktig?

Publisert

Lite kan irritere bilister så mye som feil kjøring i rundkjøringer. Skal du blinke inn i rundkjøring? Hva med ut? Hvilket felt skal du legge deg i, og hva er korrekt oppførsel for å eventuelt skifte felt? Spørsmålene er mange, løsningene enda flere.

For å gjøre det ekstra enkelt for bilister finnes det faktisk ingen regler spesifikt for rundkjøringer. Det er reglene som ellers gjelder i trafikken som må brukes på det som må være veimyndighetenes favorittløsning.

Vikeplikt inn i rundkjøring
Det enkleste å tolke og skjønne er at alle har vikeplikt inn i rundkjøringen. Man er pliktig til å sette ned farten inn mot rundkjøringen for å vise at man skal overholde vikeplikten, samt at man har vikeplikt fra trafikken fra venstre (altså de som er inne i rundkjøringen). Dette gjelder alle rundkjøringer med vikepliktsskilt, som i følge Statens Vegvesen skal være de aller fleste.

- Hovedregelen er at alle rundkjøringer skal være regulert som enveiskjørte forkjørsveier, og jeg kan nesten garantere at de er det på riks- og fylkesveinettet, samt på det kommunale veinettet i de store byene. Hvis det finnes rundkjøringer uten vikepliktskilt, må det i så fall være på private veier i forbindelse med kjøpesentere og lignende, sier Gjelsvik til Klikk Bil.

Ved å ha for stor fart inn mot rundkjøringen, eller på en eller annen måte å gjøre det slik at biler inne i rundkjøringen må tilpasse sin kjøring ved å endre retning (felt) eller fart, så bryter man trafikkreglene og kan bli straffet med bot.

Les også: Bruker du gamle trafikkregler?

Bruk av blinklys
Den tingen som kanskje de aller fleste vil ha forskjellige oppfatninger om er bruk av blinklys i rundkjøringer. Skal man blinke inn og ut? Trafikkreglene om bruk av blinklys sier følgende:

«Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikent gis tegn.»

I praksis betyr dette:

1. Skal du svinge til høyre ved første avkjøring i rundkjøringen, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen.

2. Skal du ut av rundkjøringen ved andre avkjøringer enn den første skal du gi tegn når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut.

3. Ved enkelte tilfeller, spesielt i små rundkjøringer, kan det være riktig å blinke til venstre ved innkjøring til selve rundkjøringen (hvis du skal bruke utkjørsel til venstre).

4. Skifter du felt i rundkjøring skal du gi tegn før dette gjennomføres.

I praksis betyr dette at hvis du kjører inn i en rundkjøring med tre utkjøringer, og skal bruke den andre så skal du gi tegn når du er på høyde med den først utkjøringen. Skulle du brukt den tredje utkjøringen kunne det vært riktig å blinke til venstre ved innkjøring til rundkjøringen (dette da for å gi varsel til trafikanter bak deg).

Les også: Her kjører du feil

Hvilket felt skal du velge?
Omtrent like mange tolkninger av regelverket finnes det for bruk av felt inn mot rundkjøring, og inne i selve rundkjøringen. Generelt skal reglene for feltbruk i vanlige veikryss brukes også i rundkjøringer. Er det kun ett felt inn mot rundkjøringen skal du legge bilen inn mot en av sidene for å oppnå samme kommunikasjon mot andre bilister som reglene under tilsier.

1. Skal du til høyre før midten av rundkjøringen skal du legge deg i høyre felt.
2. Skal du rett fram skal du velge det feltet som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre.
3. Skal du lenger enn til midten av rundkjøringen skal du i god tid kjøre inn i venstre felt.

Det finnes riktignok enkelte unntak. Spesielt i byer finnes det enkelte rundkjøringer med spesielle regler som bryter helt med disse hovedreglene, men i slike tilfeller er dette godt skiltet.

Skifter du felt i rundkjøring har du vikeplikt for det andre feltet, det vil si at hvis du er i innerste felt og en bil kommer i feltet utenfor deg har du vikeplikt for denne hvis du skal over i det andre feltet.

Trenger du verksted eller EU-kontroll? Sjekk ut bileier.no

Hvordan kan det straffes?
Bryter du vikeplikten inn i rundkjøring, eller ved feltskifte i rundkjøringen, kan du få en bot på 5200 kroner og prikk i førerkortet. Hvis du ikke gir påbudt tegn, det vil si blinker ut av rundkjøringen, kan du få bot på 2000 kroner.