Er dette årets viktigste designersamarbeid?
– Vi gir hverandre blomster av samme grunn som vi også gir penger til viktige saker; vi bryr oss om hverandre, sier designer av årets Rosa sløyfe-bukett Pia Tjelta.

(VIXEN): Det nærmer seg oktober, måneden da kampen mot brystkreft er i fokus. Årets Rosa sløyfe-bukett er designet av Pia Tjelta med inspirasjon fra naturen.
Den danske organisasjonen Kræftens bekæmpelse valgte bloggere for å få gjennom sitt budskap – se bloggbildene som fikk Instagram til å koke her.
Pia Tjelta: – En ære
– Det er en ære å få lov til å designe årets Rosa sløyfe-bukett. Jeg gleder meg veldig over oppdraget og opplever det som en stor tillitserklæring å få være med på å rette fokus mot en så viktig sak som denne, sier Pia Tjelta, designet av årets Rosa sløyfe-bukett.
LES OGSÅ: Kommentar: – Kan vi slutte å snakke om kroppen?
Med buketten håper hun å samle inn mest mulig midler til brystkreftforskning, vise solidaritet til de som blir rammet og inspirere til å vise at man bryr seg om hverandre.
Fra naturen
Da Pia Tjelta skulle designe buketten gikk hun ut i naturen for å finne inspirasjon.
LES OGSÅ: Derfor kaster bloggerne seg på supermattrenden
– Jeg ville at den skulle være som en håndplukket bukett, satt sammen på tur i skogen eller på ditt favorittsommersted. Jeg synes buketten ble mer personlig på denne måten. Den gir assosiasjoner til noe lett og sommerlig, selv når høsten kommer.

Et kyss av sommer
Årets informasjonstema er å leve med uhelbredelig brystkreft. De ti siste årene har det kommet medisiner som gir bedre, mer målrettet behandling av brystkreft og mindre bivirkninger. Men det er fortsatt en lang vei å gå. Mer forskning er nødvendig for å gi brystkreftrammede et lengre og bedre liv.
I oktober farges hele landet med rosa sløyfer og blomster for å vise omtankte og generere inntekt for kvinner som rammes av brystkreft.
LES OGSÅ: Toppbloggerne samler inn penger til flyktningene
– Vi gir hverandre blomster av samme grunn som vi også gir penger til viktige saker, vi bryr oss om hverandre. Sett derfor et lite kyss av sommer på bordet til noen du er glad i, og støtt samtidig en god sak, sier Pia Tjelta.
Om Rosa sløyfe
Rosa sløyfe-aksjonen har sitt opphav i USA, der amerikanske kvinner på begynnelsen av 1900-tallet krevde større bevilgninger til brystkreftforskning.
Rosa sløyfe-asksjonen har blitt en internasjonal folkebevegelse som markeres i oktober hver år. Bedrifter, foreninger og privatpersoner bidrar alle i kampen mot brystkreft.
Brystkreftforeningen og Kreftforeningen har arrangert aksjonen i Norge siden 1999.
Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning.
Årets informasjonstema for Rosa sløyfe-aksjonen i Norge er å leve med uhelbredelig brystkreft.
Hvert år får ca 3000 personer i Norge brystkreft. Det er åtte personer hver dag. En av fire brystkreftrammede utvikler uhelbredelig brystkreft. Hver dag dør to kvinner av brystkreft.