- En viktigere nyhet en nye Golf
Vi har sett på Toyotas mottrekk til Norges mest populære bil.

LISBOA (Side3): - En del har allerede kåret den viktigste og mest solgte bilen i 2013, men vi ønsker å utfordre det inntrykket.
Uttalelsen kommer fra Toyotas sjef i Norge, Lars-Erik Årøy under lanseringen av den splitter nye Toyota Auris. Bilen han sikter til er naturligvis den like splitter nye Golf, som unisont er skrytt opp i skyene etter at den kom tidligere i høst.
Les også: Denne bør få konkurrentene til å skjelve
- Det er med denne bilen jeg mener vi skulle valgt å bytte navn fra Corolla til Auris. Den forrige bilen hadde sine mangler, men jeg mener oppriktig talt at dette er en vel så viktig - og større - nyhet enn nye Golf, sier han.

Det er vel ikke å legge skjul på at en slik uttalelse er ... hva skal vi si? Av det dristige slaget, siden Golf er både Norge og Europas mest solgte bil, og at den nye generasjonen rett og slett er knallgod. Men i Portugal fikk vi muligheten til å teste tre forskjellige versjoner av den nye Auris, og på mange måter liker vi det vi fikk presentert.
Ny utvendig
La oss ta det utvendige først: Toyota har kuttet høyden på bilen betydelig, gitt bilen den nye «Toyota-grillen» og en del designelementer vi kjenner fra andre biler. Resultatet er umiskjennelig Toyota, men en bil som i våre øyen definitivt ser bedre ut enn sin forgjenger.

Mange av endringene er heller ikke av den kosmetiske typen: Bilen en ny fra ytterst til innerst, noe som gjør at de har kuttet betydelig med vekt, og innført designendringer som er nødvendig for at bilen skal kunne oppnå full uttelling hos Euro NCAP.
Innvendig sliter Toyota fortsatt med å finne seg selv, for de har ikke et interiørspåråk som er likt over hele fjøla, slik de har utvendig. Designmessig fikk vi den umiddelbare følelsen av å sitte i en bil som er betydelig inspirert av en Ford Mustang - med et veldig «vertikalt» dashbord.

Når en derimot ser nærmere på det hele ser man egentlig at det hele er en slags fusjon av en Mustang, interiøret fra GT86, småelementer fra Prius i hybridversjonen, forbedrede Avensis-elementer - og en rekke nye designelementer som vi ikke har sett fra Toyota før.
Den største endringen er trolig instrumentpanelet, som er overraskende high-tech.

Det som det ikke er noen tvil om er derimot at det er oversiktlig, og alle ting sitter nøyaktig der du forventer at det skal gjøre - og fungerer slik du forventer det skal fungere.
Toyota sier de nå har gjort det mulig å justere rattet to centimeter lenger enn fra foregående modell, men det er dessverre fortsatt ikke nok. Selv om setene er brukbare å sitte i, er det i alle fall for undertegnede - som har litt lange bein - litt vanskelig å finne en optimal sittestilling. Problemet er at rattet blir sittende for langt unna. Eller som en kollega så fint beskrev det: Rattet kan bare justeres fra vondt til verre. Dette er dessverre et gjennomgående problem på mange asiatiske biler.
Toyota lukter på kjøreglede
Etter at Toyota for et par år siden byttet toppsjef, har de forsøkt å kaste fra seg sitt image som dørgende kjedelige. En har tatt i bruk ord som kjøreglede, og en har faktisk laget en av markedets aller mest kjøreglade biler i GT86.
Og med Auris virker det faktisk om litt av den inspirasjonen er i ferd med å dryppe nedover i modellutvalget. Å si at Auris føles som en GT86, ville vært løgn og bedrag, men det er åpenbart at en har forsøkt å lage en bil som ikke er dønn nøytral og kjedelig. Dette kommer spesielt godt til uttrykk i bensinversjonen av bilen, som er overraskende presis og responsiv i styringen - noe som i kombinasjon med lav vekt faktisk kan presse fram et smil på litt svingete veier.

Bensinutgaven er for øvrig ikke utstyrt med turbo, og har noe lavt dreiemoment i bunn. Dette gjør at en trenger relativt hyppige girskift må til for å holde turtallet oppe, men det bare gir større kjøreglede.
Hybridutgaven - som er den som Toyota regner med å selge klart mest av i Norge - er også mer presis i styringen enn det vi kjenner fra tidligere. Men drivlinjen - i kombinasjon med mer vekt - fjerner litt av kjøregleden - og blir masete i høyere hastigheter. For å gjøre det enkelt vil man vel kunne si at bensin er for de som vil ha det litt morsomt, mens hybriden bare er for de som vil ha en bil. Miljøelementet er selvsagt på plass med 87 gram CO2 som offisielt tall.
Mye mer plass
Det er lett å se på den nye Auris og tenke at dette egentlig bare er en Lexus CT200h som er litt modifisert, men vi kan understreke herfra til evigheten at det er store forskjeller. Tilfeldigvis hadde vi den nye modifiserte versjonen av CT200h på test samtidig med Auris-lanseringen, og bilene kan knapt sammenlignes. Designmessig er det likhetstrekk, men spesielt på bagasjeplassen er Auris milevis bedre.

Mens CT200h - og for så vidt gamle Auris hybrid - har et bagasjerom som nærmest er latterlig dårlig, har nye Auris et godt og romslig bagasjerom. Årsaken er at nye Auris er bygget for å være en hybrid fra starten av, noe som har gjort at en har funnet en betydelig bedre plassering for batteriet. Tidligere spiste det opp bagasjeplass over en lav sko, men nå er det plassert under baksetet - noe som har frigjort masse plass.
Dette er for øvrig gjort uten å forsake beinplass i baksetet.

Utfordringene
Det som overrasket oss litt var at Toyota ikke ser ut til å satse nevneverdig på sikkerhetsutstyr som begynner å bli mer eller mindre en selvfølge hos andre bilprodusenter. Nye Auris kan ikke leveres med verken blindsonevarsler, filskiftvarsler eller automatisk nødbrems.
Toyota sier selv de har teknologiene, men at det ikke har blitt prioritert i Auris - og at det primært har med pris å gjøre. Dette er en type teknologi som en alltid kan vurdere fram-og-tilbake om er verdt prisen, men det er ikke til å komme unna at det er godt å vite at andre bilister faktisk har det.
Et spørsmål om pris
Det er ingen tvil i verden om at Auris har blitt en mer moderne og bedre bil enn sin forgjenger, men det skal godt gjøres å argumentere for at den er en bil som stiller Golf i et dårlig lys. Golf fremstår som mer moderne og komfortabel, mens den andre hovedkonkurrenten Focus gir mer kjøreglede.
Focus: Dette trodde vi ikke skulle fungere

Toyota er ikke helt tapt bak en buss heller, og kan slå i bordet mer serviceløsninger som overgår de fleste på markedet - og spesielt hybridutgaven har overraskende lave servicekostnader.
Men det skal mer til enn som så, for som Toyota-sjefen selv sier: Dette er det vanskeligste segmentet å konkurrere i, rett og slett fordi det er svært mange svært gode konkurrenter.
Dermed koker det til slutt ned til et spørsmål om pris for å avgjøre om Auris er et godt kjøp, og ikke overraskende har Toyota priset seg merkbart under den nye Golf. Nye Auris har en startpris på 208.000 kroner, og du havner på rundt 300.000 kroner om du tar bensinmotoren og smører på med alt utstyret Toyota kan tilby.
Omtrent sammenlignbart utstyrt og motorisert med Golf, er nye Auris rundt 20.000 kroner billigere.
Utgaver
- 1,33 liter bensin: Fra 208.000
- 1,6 liter bensin: Fra 254.500
- 1,4 liter diesel: Fra 220.300
- 1,8 liter hybrid: Fra 251.000 (offisielt 87 gram CO2, 0,38 liter per mil)