En utrolig morsom lekebil for voksne
Denne bilen handler om én ting: Å ha det gøy.

Vi har allerede vært ute og testet Toyotas nye GT86 ved flere anledninger, blant annet ved lanseringen i Barcelona. Hver gang har vi elsket tiden bak rattet. Men nå har vi endelig fått tid til å ta en nærmere titt på bilen over en uke på norske skilter på norske høstveier.
Og la det være sagt med en gang: GT86 er en bil du kjøper med hjertet, ikke hodet.
Dyr, bråkete og dårlig plass
For med 200.000 kroner i engangsavgift - og dertil utsalgspris på 448.000 kroner - blir GT86 ikke akkurat en fattigmannssportsbil.
Elendig plass er det i baksetene også, og selv for godt-over-gjennomsnittlig bilinteresserte barn, som vanligvis elsker å få sitte på i morsomme biler - viste det seg å bli en uutholdelig opplevelse. Hjulstøyen er også påtakelig, noe som gjør at riksveishamring ikke akkurat er noen spesielt god opplevelse. Opp til 68 dBA målte vi.

Noen spesielt økonomisk bil å kjøre er den heller ikke - selv etter kjøp. Riktignok er det Toyota-service, men med 0,78 liter per mil i oppgitt forbruk, noe du aldri vil oppleve om du kjører bilen slik du egentlig har lyst til å kjøre den, må du fylle langt oftere enn med en mer fornuftig bil. Og en sportsbil tilhører ikke den laveste forsikringskategorien...
Og for å gjøre det enda verre: Den ene utstyrsmodellen en får i Norge har ikke en gang ryggesensorer, og bøttesetene har knapt med lårstøtte for oss med litt lengde på beina. I tillegg sitter man så lavt at man blir blendet av mange biler som kjører med nærlys.

Det er på papiret mye å mislike med GT86.
Handler om kjøreglede
Men hvis du tenker på disse tingene, samtidig som du titter på en GT86 har du misforstått poenget totalt! For GT86 er nemlig en av de morsomste bilene du kan kjøpe for en overkommelig pris i Norge i dag, og selv om du kanskje ikke kjøper den med hodet, så gjør den underverker for hjertet!
200 hester på bakhjulene, en LSD-differensial (eller differensialbrems som det også kalles) og lavt tyngdepunkt er oppskriften på en morsom kjøreopplevelse.

OK, la gå, vi hadde gjerne sett at Toyota hadde montert en saftig turbo eller to for å gi 100 hestekrefter ekstra, men det hadde presset opp engangsavgiften med ganske vanvittige 111.000 kroner - eller 98.0000 kroner etter nyttår.
Les også: Biler med stor motor blir billigere
Og realiteten er at bilen ikke trenger de ekstra kreftene. Toyota - eller Subaru (?) - har nemlig gjort en helt fantastisk jobb med å gjøre GT86 til en bil som det bare er fantastisk morsomt å kjøre. Bilen er noe av det mest velbalanserte vi har vært borti, og setter du på «moromodusen» sport, så flagrer den gledelig med rumpa på en måte som gjør at selv den mest håpløse sjåfør vil kunne håndtere det.
MEST LEST PÅ NETTAVISEN:
Skrur du av alt av stabilitetskontroll den helt av bør du har litt mer sjåførkunnskaper, i alle fall om du er brutal med clutchen, men selv da viser bilen seg som et velbalansert beist.
Og nettopp det faktum at bilen har 200 hestekrefter gjør at du sannsynligvis ikke havner ute i bushen. Det er nemlig ikke tilstrekkelig med krefter til at du både kan kjøre raskt og sidelengs, du må velge. Og den beste måten er å kjøre den på svingete veier - gjerne med grusunderlag. Da får du fram alle de beste egenskapene på bilen.

Men ikke vær redd for at det skulle bety at bilen ikke har noen fartsfølelse. Men fortvil ikke: Med en sittestilling med rumpa omtrent på asfalten, får du langt mer fartsfølelse enn fra en høyere bil. Og at motoren gir fra seg et høylytt brøl hjelper også på helhetsfølelsen.
0-100 på 7,6 sekunder er heller ikke så galt, selv om den må se seg frakjørt av en Golf GTI. Men GT86 føles raskere enn en Golf.

Og det er nettopp det som er poenget. Da Toyota lanserte bilen understreket de at GT86 ikke var det råeste i statistikkens verden, men at den skulle gi en bedre føreropplevelse. Normalt er dette typisk PR-pjatt som man ikke trenger å legge nevneverdig vekt på. Men realiteten er at man storkoser seg i bilen. Bilen oser kjøreglede, og en får lyst til å kjøre store omveier bare for å nyte bilen ekstra. En får lyst til å kjøre ut på en vei man ikke vet hvor går, bare for å se hva som skjer. Og det er et av de største komplimentene det er mulig å gi

Ikke bare ta vårt ord for det: Da GT86s tvillingbil Subaru BRZ ble satt opp mot åtte andre sports- og superbiler av anerkjente Motor Trend, havnet den på en 4. plass når det kom til kjøreglede. Den slo biler som Lamborghini Aventador, Jaguar XKR-S og McLaren MP4-12C.
Kjøreglede handler ikke utelukkende om ytelse. Det havner om opplevelsen, og det er her GT86 scorer så høyt.
En merkelig motor
Mye av det geniale med bilen er hvordan den er satt opp, men det er ikke mulig å se bort ifra boksermotoren under panseret. Dette er en 2-liters selvpustende sak fra Subaru som Toyota har fikses litt på. Den gir altså 200 hestekrefter og 210 Nm dreiemoment. Nær sagt alt av krefter ligger helt på toppen av spekteret, og det er først når du har passert 5000 RPM at det virkelig begynner å skje noe, og effekttoppen er på rødlinja på 7000 RPM.
Dette er veldig uvant i starten, og under aktiv kjøring vil du sjelden oppleve å bruke noe annet enn 2. og 3. gir - med mindre du er villig til risikoen for å fyke rett i kasjotten. Vi skulle gjerne hatt mer krefter tidligere i registeret, men samtidig er det nettopp pressingen av motoren som er med på å gjøre kjøreopplevelsen så engasjerende som den er.
Se vår video fra bane i Barcelona under.
Girkassen er for øvrig en skikkelig sportslig tass med svært kort gange, som kan være litt slitsom i køkjøring - men som til gjengjeld virkelig føles rett på fine veier.
En automatisk variant med hendler på rattet er for øvrig også tilgjengelig - til samme pris. Denne har vi bare så vidt fått sett på, men virker som en overraskende god kombinasjon med boksermotoren.

Kun to varianter
I Norge har Toyota gjort det veldig enkelt når det kommer til utstyrsversjoner av bilen. Du kan velge mellom manuell og automatisk girkasse, som uansett koster 448.000 kroner, og resten har de standardisert helt. Det eneste du kan velge er farge, og eventuelt metallic lakk.
I den pakken får du med tosonet klimaanlegg, automatisk nedblendbart bakspeil, nøkkelløs start, cruise control, sportsseter, Toyotas multimediesystem Touch & Go med navigasjon og delskinn. På utsiden er det 17" felger, xenon hovedlys, LED-baserte kjørelys og bremselys, samt bakkestart. Ingen overdådig luksus, men med unntak av parkeringssensorer er det hva du trenger i en sportsbil.

Du får hva du tror du får
GT86 forsøker ikke å være noe den ikke er. Den forsøker ikke å være familiebil. Den forsøker ikke å være miljøvennlig. Den forsøker ikke å være en supersportsbil. Den forsøker ikke å være praktisk.
Og det at den ikke forsøker å være ting den ikke er, gjør at den er eksepsjonelt flott å kjøre. Og den er såpass spesiell at mange stopper opp for å se i tillegg.
At den også koster mindre enn for eksempel entusiastbilen Focus ST er også et faktum. GT86 gir rett og slett masse kjøreglede for pengene - i norsk sammenheng. At bilen i Sverige koster rundt 260.000 norske kroner er selvsagt skåret i gleden.