En stasjonsvogn som får deg til å smile
Det er en grunn til at denne bilen er blant landets mest solgte.

For en måned siden kunne vi fortelle om den eksplosive salgsveksten Ford har opplevd med Focus etter leveringene fra fabrikk endelig har begynt å gå på skinner.
Om en sammenligner Focus-salget for et år siden, er det nå opp ganske så utrolige 147 prosent, og bilen ble bare slått av Golf på bestselgerlisten i august.
Les også: Nå er dette den store vinneren
Vi tok derfor en liten titt på den kanskje minst typiske Focus-modellen, nemlig stasjonsvognutgaven - som er rundt 20 centimeter lenger enn den mer gjenkjennelige kombiutgaven. Det gjør bilen kanskje mer som en liten Mondeo å regne, enn en typisk Golf-konkurrent.
Og en trenger ikke mange minuttene i Focus før en forstår hvorfor den opplever en voldsom salgsboom for tiden, for Ford har virkelig perfeksjonert jobben med å kombinere gode kjøreegenskaper og en pris som er overkommelig.

Det er ingen annen måte å forklare det på enn at bilen presser et smil fram i deg, selv om en kjører dieselmotor med det begrensede arbeidsområdet du da har til rådighet.
En ting er at giringen er kontant og fin, men det som gjør bilen morsom er at en virkelig føler at en har fullstendig kontroll og føling med alt som skjer hele tiden. Bilen føles sportslig, og styringen er relativt direkte.
Dette i seg selv er ikke noen stor greie i seg selv, men det er kombinasjonen med at bilen forholder seg til dårlig vei på som imponerer. De små ujevnhetene i veien registrerer du, men på en måte som gjør at det handler om føling med underlaget, fremfor unødige vibrasjoner. Og over humpete og dårlig vei flyter bilen på en nesten uforståelig god måte.
I bilen vi har testet sitter det en 1,6-liters turbodiesel på 115 hestekrefter, og utover at det kunne vært mer effekt, er den med på leken. I det ligger det også et turboskyv som er relativt tydelig, uten at en får en veldig følelse av at forsinkelsen er plagsomt stor.
Fin utenpå - fin inni
Designmessig tilhører ikke Focus den delen av bilmarkedet der stasjonsvognutgaven er penere enn kombi/sedan. Bilen fremstår en anelse mer anonym enn sin navnebror, men utover dette er det fint lite å utsette på designet - og så får det være delte meninger om den litt høye rumpa.

Innvendig er det som man har begynt å bli vant til fra Ford, med en ganske dominerende midtkonsoll med mange knapper. På den relativt påkostede utgaven vi har kjørt sitter ikke skjermen i midtkonsollen så langt inn som den gjør på enkelte andre modeller fra Ford, og sammen med det litt mer forseggjorte Sony-systemet (på billigere modeller ser det litt annerledes ut) ser det rett og slett ganske så bra ut.
Bilen har for øvrig et fargedisplay i instrumentpanelet som er omtrent like stort som det i midtkonsollen.

Det er ikke alle knappeplasseringer som er like intuitive, men når du først har gjort deg kjent med hvor ting sitter, får en følelse av at det er en tanke bak det meste - selv om de doble piltastene på rattet ikke er vår store favoritt. I det hele tatt er det veldig all right å sitte bak rattet i bilen.
Utover dette virker bilen litt mer solid bygget enn innvendig enn vi har opplevd fra Ford tidligere.
En liten familiebil
Når det kommer til plassen i baksetet bærer den litt preg av Focus har fått kuttet av noen centimeter i forhold til storebror Mondeo. Med undertegnedes relativt lange bein, var det ikke mer plass i baksetet ved min normale kjøreposisjon enn det som var høyst nødvendig.

Med barn i baksetet er det ingen problemer, men langtur med fem voksne legger ikke bilen opp til - selv om det ikke er så aller vest plass i bagasjerommet.
En liten teknologibombe
Selv om Ford generelt tilhører den mindre dyrere delen av markedet, er bilen stappfull av avansert teknologi - i alle fall om du betaler for tilleggsutstyret.

Testbilen vi har kjørt er utstyrt med blant annet fartsskiltsgjenkjenning som (nesten) alltid gir deg en påminner om fartsgrensen på stedet du der - selv om du ikke har GPS.
Den har også lukeparkeringsassistent som fungerer prikkfritt, blindsonevarsler, kjørefeltsholder, parkeringssensorer, radarbasert cruisekontroll med nødbrems og teknologi som overvåker at du faktisk er årvåken.