En skikkelig smart småtass

Genialt grep utgjør hele forskjellen.

Publisert

Stasjonsvogner er utrolig populært i Norge, og modeller som Passat, V70, Mondeo, Avensis og lignende selger som bare det. Årsaken er selvsagt at dette er veldig praktiske familiebiler med masse plass.

Av nettopp denne grunnen skulle man kanskje også tro at såkalte flerbruksbiler, biler som per definisjon er laget for å være fleksible familiebiler, men i Norge er ikke fenomenet utpreget populært, sammenlignet med mer tradisjonnel bilmodeller. Og det er litt rart, for modeller som Opel Grand Zafira og Ford C/S-max er definitivt flotte og svært fleksible familiebiler.

Men det betyr på ingen måte at bilprodusentene har gitt opp denne typen biler. Fords nye B-max er et prakteksempel på hva man kan få til når man tar en vanlig personbil, og gjør den om til en mer funksjonell familiebil.

For mens C-max er basert på Focus, er B-max en litt forvokst Fiesta. Med sine 4077 millimeter lengde er B-max rundt 30 centimeter kortere enn en Focus, men den oppleves i grunn ikke noe særlig mindre.

Litt av årsaken er selvsagt at dette som en flerbruksbil er en litt mer høyreist sak som du setter deg inn i, i stedet for ned i. Dette gjør også at du får en litt annen sittestilling som frigjør mer plass i lengden. Mens det å sitte i baksetet på en Fiesta er en heller trang opplevelse, virker det betydelig mer romslig i en B-max.

En genial dørløsning

Det store trumfkortet til B-max er likevel ikke at det er en romslig småbil, men den fantastiske dørløsningen Ford har valgt. B-max mangler den såkalte B-stolpen i bilen, altså bjelken som skiller fordøra og bakdøra. I stedet er all forsterkning som bilen trenger sikkerhetsmessig i dette området inkludert i selve skyvedøren bak.

Og for de som skulle frykte hva det betyr for sikkerheten: B-max har fått 5-stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest.

Å fjerne denne stolpen utgjør hele forskjellen på en kompakt flerbruksbil som dette. Det gjør at det å komme seg inn i baksetet blir betydelig enklere, og ikke minst er det veldig mye enklere å laste bilen i de tilfellene en ønsker å bruke den som en kassebil (jada, setene kan selvsagt legges ned flatt - inkludert passasjersetet foran).

At det er en skyvedør som er bak, og ikke en vanlig dør, vil alle som har stått på trange parkeringsplasser også kunne sette pris på - enten det er når man fester barna i baksetet eller lemper inn varer.

Velg riktig motor

Vi hadde egentlig booket oss inn på en test av B-max med den revolusjonerende 1-liters turbobensinmotoren fra Ford, som vi tidligere har forelsket oss i i en Foxus, men grunnet en liten forsinkelse fra fabrikken var den dessverre ikke klar da vi skulle plukke den opp til test. I stedet fikk vi prøve B-max med den rimeligste dieselmotoren, en 1,6-liters sak med 95 hestekrefter.

Les også: Dette trodde vi ikke skulle fungere

Det ble relativt raskt klart at om vi skulle velge, hadde vi uten tvil gått for bensinmotor i B-max, selv om vi ikke har fått prøvekjørt den. Selv med 25 hestekrefter ekstra i bensinmotoren, er prisforskjellen mellom 95 hestekrefter diesel og 120 hestekrefter bensin bare 4000 kroner. I tillegg er det en vektforskjell på 30 kilo i bensinutgavens favør, som gjør at du får enda mer futt igjen for pengene.

Dieselmodellen har et forbruk som er oppgitt på 0,4 liter per mil, mens bensinutgaven ligger like under en halvliter, men dieselforbruket har vi vanskelig for å tro at en vil oppleve i praksis, og dermed vil den neppe bli vesentlig billigere i bruk heller.

Årsaken er at motoren fremstår såpass slapp, og lite Ford-aktig, at en må presse den ganske hardt for å få akseptabel aksellerasjon. Kjørecomputeren hevdet at snittforbruket vårt hadde vært på 0,73 liter per mil under prøvekjøringen, riktignok med mye småkjøring. Med tanke på fremtidige dieselutfordringer, prisforskjell og ren kjøreglede ville vi styrt unna dieselutgven.

Det virket ikke som om det var noe galt med oppsettet på B-max, men vi opplevde aldri den positive kjøregleden som vi som oftest får med Ford-biler fordi motoren ikke er med på moroa. Den hjelper deg gjerne frem til målet, men den gjør det ikke med glede. Derimot har vi meget stor tiltro til hvordan den vil oppleves med en litt mer villig bensinmotor.

Rimelig utstyr

Bilen har forøvrig en god del sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems og filholder. Ekstrautstyret er også priset svært hyggelig. Testbilen vi har vært ute med er utstyrt med ekstrautstyr for 17.000 kroner, noe som inkluderer oppvarmet frontrute, ryggesensor, innfellbare sidespeil, DAB-radio, automatisk klimanlegg, nøkkelfri og metallic lakk.

Støynivået i bilen er forøvrig veldig akseptabelt på i overkant av 60 dBA i motorveihastighet med vinterhjul.

Større enn en skulle tro

Men vi klarer ikke å legge fra oss at B-max er en bil som gir deg langt mer plass enn du skulle tro. Bagasjeplassen på 304 liter er riktignok ikke all verden, bare 9 liter mer enn en Fiesta, men den har litt rom også under bunnplaten.

I baksetene er det derimot overraskende rikelig med plass til bilklassen å være, og legger du ned baksetene - og eventuelt også forsetet - kan du få plass til et lite flyttelass. Med baksetene lagt ned er det 240 liter mer plass enn i en Focus!

At du har en 1,5 meter lang åpning grunnet mangelen på en b-stolpe gjør også at dette rommet enkelt kan fylles på en effektiv måte.

Det hjelper også på at B-max på ingen måte er noen dyr bil. Prismessig ligger den på samme nivå som en Focus, en bil som er godt priset i forhold til sine konkurenter. De nærmeste konkurrenten er trolig Opel Meriva, som i likhet med B-max også har en meget spesiell dørløsning, samt den nå aldrende Honda Jazz, men B-max har nok et overtak både med tanke på dørløsning og ikke minst sin 1-liters turbobensinmotor.