En månelanding under vann
Pionér er en ny triumf for regissør Erik Skjoldbjærg og hovedrolleinnehaver Aksel Hennie.
Pionér -Norge 2013. Regi: Erik Skjoldbjærg. Med: Aksel Hennie, Ane Dahl Torp, Jørgen Langhelle, André Eriksen, Eirik Stubø, David A. Jørgensen, Endre Hellestveit, Wes Bentley, Stephen Lang, Stephanie Sigman, Jonathan LaPaglia
Årets norske åpningsfilm på Filmfestivalen i Haugesund tar oss med til begynnelsen av åttitallet, hvor de såkalte pionérdykkerne la grunnen for det som gjerne omtales som det norske oljeeventyret. Vår mann er Petter (Aksel Hennie), en jordnær eventyrer fra Grorud som sammen med broren Knut (André Eriksen) trenes opp av norske myndigheter og amerikanske teknologileverandører om å gå lenger ned i havdypet enn noen mann har gått før dem, i det som framstår som en slags månelanding under vann.
Under ett av prøvedykkene går imidlertid noe fryktelig galt, slik det gjerne gjør i spenningsfilmer, og Petter, som mistet bevisstheten i noen fatale sekunder, frykter at skylden er hans. Han fornemmer imidlertid snart at noen prøver å skjule noe, og at flere av de involverte kan ha urent mel i den oljekåte posen sin.
Filmen er regissert av Erik Skjoldbjærg, som følger opp sin virkelighetsnære rekonstruksjonsfilm NOKAS med nok en dramatisk fortelling med utgangspunkt i nyere norsk historie – om enn denne gang satt litt lenger tilbake i tid, og med friere diktning og flere klassiske sjangergrep. I både stil og tematikk har Skjoldbjærg åpenbart hentet inspirasjon fra amerikanske paranoiathrillere av typen 3 Days of the Condor og Maratonmannen, samtidig som han har lagt seg på et ekspressivt og svært subjektivt formspråk som gjør det naturlig å sammenligne Pionér med hans debutfilm Insomnia.
En sjelden gang er filmen riktignok i overkant forvirrende (vel å merke utover det intenderte), men i all hovedsak er den kyndig og effektivt fortalt. Pionér kaster oss raskt ut på spenningens dyp, og holder oss der hele den intense veien fram til rulleteksten. Samtidig stiller den noen interessante spørsmål omkring hvor langt myndighetene er villige til å gå, som seg hør og bør for en god, gammeldags konspirasjonsthriller.
Tidskoloritten er meget overbevisende gjennomført, uten å bli for påtrengende i sin sent søtti-/tidlig åttitallsstil. Aksel Hennie er et utmerket og kanskje også naturlig valg i den jagede og plagede hovedrollen, med kledelig bart og måne. Men også de mange bifigurene fra inn- så vel som utland er gestaltet av folk som kler sine roller og tolker dem godt.
Erik Skjoldbjærg har gjort mye spennende i sin karriere, men det kler ham godt å vende tilbake til formen fra sin strålende debut. Denne internasjonale produksjonen er samtidig regissørens mest ambisiøse film, og heldigvis også en film som når sine mål. Pionér må med andre ord kunne kalles en skikkelig månelanding.
LES MER FRA HAUGESUND FILMFESTIVAL:
Aksel kom, så og hyllet nordsjødykkerne