En helt herlig SUV
Helt gratis er ikke nye Mercedes ML, men det er ikke vanskelig å forstå hvorfor.

Å gjennomføre en fornuftig test av en bil til over en million kroner er ingen enkel greie, spesielt når en av de store nyhetene på den nye modellen er at innstegsprisen har sunket med rundt 100.000 kroner.
Vi har nemlig vært ute og prøvekjørt den nye Mercedes ML, der innstegsmodellen har gått fra å være ML350 til ML250. Med norske avgifter utgjør det en ganske stor forskjell, men samtidig vet man at når tyske bilprodusenter utleverer testmodeller til pressen er det ikke akkurat basismodellen som en får prøve seg med.
En fantastisk bil
La oss få det unna først som sist: Vi har ikke den fjerneste anelse om hvordan denne bilen oppleves til innstegsprisen på drøyt 830.000 kroner, men vi vet at testbilen slik vi fikk den utlevert til drøyt 1,1 millioner kroner trolig er den beste SUV-en vi har kjørt noen gang.
Mercedes selv sier at de regner med at de fleste vil bruke rundt 150.000 kroner på ekstrautstyr.
At vi får denne gode følelsen er ikke fordi vi har testet bilen med verdens største motor, bilen vi har testet er nemlig utstyrt med den nye 2,2-liters store innstegsmotoren på «bare» 204 hestekrefter. Med tanke på at dette er en påkostet luksus-SUV på nesten 2,1 tonn, er ikke dette all verden mye.
Men dreiemomentet på 500 Nm allerede ved 1250 RPM gjør at bilen fremstår overraskende frisk, og en får aldri følelsen av å kjøre en bil med for liten motor.

Og det som er ekstra morsomt er at selv om ML er et relativt stort beist, er snittforbruket på bilen kun 0,6 liter per mil. Til sammenligning har BMWs relativt sammenlignbare X5 med dieselmotor på 211 hestekrefter et forbruk på 0,74 liter per mil.
Blitt en tøffere bil
Når det kommer til design er smaken som baken, men undertegnede er av den oppfattelsen at nye ML har fått et kraftig ansiktsløft i forhold til sin forgjenger, og spesielt i AMG-stylet versjon som vi har kjørt, fremstår den som både mer raffinert og definert enn sin forgjenger.

På innsiden er det mer vanskelig å si noe noe veldig objektivt om bilen, rett og slett fordi testbilen er utstyrt med mer ekstrautstyr enn det fornuftige. Det eneste vi kan si er at det er umulig å påpeke noen feil med den utstyrsgraden vi har testet. Setene er knallgode, materialvalget i interiøret er upåklagelig, kvalitetsfølelsen er skyhøy, innstillingsmulighetene er nærmest uendelig - samtidig som du finner alt nøyaktig der du forventer det.
Bilens GPS er avansert og flott, Mercedes har gjort noe merkelig med ryggekameraene sine på de siste modellene som gjør at det faktisk fungerer som du forventer, lyden på det H/K-baserte lydanlegget er upåklagelig - og støynivået er overraskende lavt selv om bilen har svært store dekk.
Innsiden er også diskret opplyst av lyslister rundt i interiøret som skaper en god atmosfære.

Det eneste som i grunn ikke fungerte nøyaktig slik som vi hadde forventet, er at bilen nekter plent å bevege seg om døra står oppe, noe som kan være litt irriterende ved rygging når det er «farer» på siden.
Svært gode å kjøre
ML er en relativt stor og høy bil, og en kan forvente at bilen ikke er av de mest sportslige og behagelige på markedet, men vi er overrasket over hvordan bilen klarer å kombinere det å føles «Mercedes-myk» sammen med det å ligge svært godt på veien og være nærmest krengeløs.
Vi hentet bilen dagen snøen begynte å falle i Oslo-området, og har i stor grad kjørt bilen på skikkelig vinterføre, og på mye dårlige veier, og vi har tatt oss selv i å føle at bilen gir en selvtillit og at den virkelig kan presse fram et smil.
Testbilen er utstyrt med terreng- og underlagsstyring som er på høyde med det en kan forvente i en Range Rover, og ved å fortelle bilen at vi kjørte på snø, var det bare å gi gass og kose seg. Tractionkontrollen jobber hele tiden for at en ikke skal havne i grøfta, og gjør det samtidig på en slik måte at det i liten grad påvirker kjørekomforten. Vi har ikke fått testet bilen i terrengløype, men tilbakemeldingene fra de som har hatt dette tilgjengelig, er at ML nå er en bil som gjør seg like godt utenfor veien som på.
Mercedes automatiske girkasser har tidligere kunne være i overkant trege i et forsøk på å maksimere komforten, men på nye ML er denne irritasjonsfølelsen borte. Girkassen er fortsatt langt fra markedets mest aggressive, men en har i langt større grad klart å kombinere det behagelige og det responsive.
Ellers er nye ML, som det meste nye fra Mercedes, en stilstudie i hvordan pakke en bil full av sikkerhetsutstyr som gir deg som sjåfør en trygghetsfølelse som bare må oppleves.
Fint også for de andre
Med en startpris på over 830.000 kroner så skulle det bare mangle at det var plass til noen i baksetet, og greit med bagasjeplass - og det er det også. Bilen kan selvsagt utstyres med DVD-utstyr, og komfortmulighetene er nærmest ubegrenset. Blant annet kan baksetene flyttes på for maksimal beinplass.

I bagasjerommet er det plass til 690 liter, eller 2010 liter om du legger ned setene, noe som bør være tilstrekkelig for de fleste.
Konklusjon
God plass, god komfort, bra design og utmerkede kjøreegenskaper - og da spesielt på vinteren - i tillegg til påfallende gode miljøsider. Alt dette gjør at vi sitter igjen med en snikende følelse av at den nye Mercedes ML ville vært førstevalget for store deler av den norske befolkningen, om det ikke var for at prisen dessverre er i overkant av hva de fleste kan ta seg råd til.
For de som kan ta seg råd, er det knapt et vondt ord å si om nye ML.