Eldre menn elsker Trekant

Hver uke satte 43.000 eldre menn seg foran TV-en for å se NRKs ungdomsprogram om sex.

Publisert

(SIDE2): - Jeg er skuffet over måten NRK har markedsført sesong 2 av «Trekant». Som at de skal bryte enda flere grenser enn sist. Traileren som har vært vist på TV de siste dagene har ikke akkurat ost av seriøsitet, og har fremstått veldig vulgær og spekulativ, sier informasjonsleder i Norsk Luthers Misjonssamband, Espen Ottosen, til Side2.

Onsdag har NRKs ungdomssatsing sesongpremiere.

Stor andel voksne menn
Sexprogrammet «Trekant» fikk mye kritikk da det ble introdusert på norske TV-skjermer i fjor høst. Mange reagerte på det kontroversielle innholdet som både provoserte og sjokkerte, og kritikerne hevdet at programmets innhold ikke speilet ungdoms virkelighet.

Om man ser på tallene over hvem som faktisk så programmet, er det svært mange som ikke er i kategorien ungdom. I snitt var det 276 000 seere som fulgte programmet gjennom sesong 1.

Av disse seerne var 15,6 prosent menn over 55 år. I tillegg var menn i alderen 35-54 år også godt representert med, 16,5 prosent av seerne. Eldre kvinner var ikke like opptatt av programmet, blant de over 55 år var det i snitt 9 prosent som benket seg ned for å se Trekant.

Trekant, sesong 1 - antall seere i kjønn og andel:Kvinner: 12-34 24,3 % = 67 028 seere35-54 14,3 % = 39 468 seere55+ 9,0 % = 24 840 seere ----------------------------------------Menn: 12-34 20,3 % = 56 028 seere35-54 16,5 % = 44 540 seere55+ 15,6 % = 43 056 seer ----------------------------------------Totalt: 276.000

Enkel virkemidler
Om man ser på hvor mange i målgruppen som så programmet var det 24,3 prosent jenter/kvinner i alderen 12-34 og 20.3 prosent gutter/menn i samme aldersgruppe som så på første sesong av Trekant. Til sammen litt under halvparten av seerne.

- Det overrasker meg ikke i det hele tatt. Jeg tenker det er svært naturlig at programmet tiltrekker seg mange kikkere i enda større grad denne sesongen, fordi NRK har valgt en ganske spekulativ trailer og presentasjon av serien, sier Ottosen, og sier at det å bruke nakenhet for å tiltrekke seg seere eller lesere, er noe alle kjenner til og at det er det NRK nå gjør.

- Jeg spør meg om NRK velger for enkle virkemidler når det gjelder Trekant i år. Jeg vil tro de også har en god seerandel i målgruppen, men dessverre tror jeg det vil være en betydelig gruppe godt voksne menn som lar seg tiltrekke også.

- Pirrende for alle
Da kritikken kom under første sesong var NRK Ung-redaktør Håkon Moslet raskt ute med å understreke at målgruppen var dem mellom 18 og 25 år. Men faktisk var over halvparten av seerne godt utenfor målgruppen. Det ser ikke Moslet problemet med.

Artikkelen fortsetter under bildet.

- Vi har hatt en fantastisk målgruppesuksess med dette programmet, men det er klart at også folk over 30 år så programmet, sier Moslet til Side2, som tilsvar til at hver tredje «Trekant»-seer var menn over 35 år, og halvparten av dem igjen var menn over 55 år.

- Jeg tror at sex er et universelt tema og programmet er pirrende for alle, så jeg tror mange satte seg i godstolen for å se programmet, sier Moslet.

Og flesteparten av dem som benket seg foran skjermen hver uke var da heller ikke i målgruppen. I snitt var over 150.000 av de totalt 276.000 ukentlige seerne - eller 55 prosent - ikke dem som Moslet mener programmet sikter seg mot.

Artikkelen fortsetter under bildet.

- Appellerer også til de voksne
Det at programmet fikk mye publisitet førte utvilsomt til at interessen for programmet ble stor og Moslet henviser til de mange kristne organisasjonene som kritiserte programmet og skapte en telefonstorm for å få det tatt av skjermen.

Foto: Paul Weaver

- Det er forskjellige grunner til at folk så programmet og tema og tittel appellerer også til det voksne publikum, sier Moslet.

Redaktøren har heller ingen problemer med at eldre menn skrur på kanalen for å se de tre «Trekant»-ungdommene begi seg ut på seksuelle krumspring av både provoserende og pirrende karakter.

- Skulle det skje igjen at de over 40, 50 eller 60 år ser programmet sa gjør det ikke meg noe så lenge vi også når unge folk. Men når vi ikke ut til de unge anser jeg ikke programmet som en suksess, sier han.

- En ekstra bonus
Moslet understreker også at NRK er en lisensbetalt kanal, og at alle kan konsumerer det innholdet de vil.

- Det er ikke et mål å ekskludere seere. Så lenge vi også når ut til den yngre målgruppen mener jeg det er en ekstra bonus om vi også dekker andre deler av målgruppen. Menn over 50 år kan også se programmet, sier Moslet.

Han påpeker at menn over 50 år som ser sexprogrammet for ungdom ikke nødvendigvis gjør dem til noen gamle griser.

- Voksne menn har kanskje også ett og annet å lære om sex, sier Moslet.

Det mener Ottosen er naivt å tro.

- Jeg vet ikke hva som får menn over 50 år til å velge å se Trekant. Det er vanskelig å utelukke at noen kan ha nytte av programmet, men jeg tror det er veldig naivt å mene at det ikke i stor grad handler om å appellere til kikkeren i disse mennene, sier Ottosen,

Positivt
Hva tror du programlederne synes om at menn over 35 år benker seg foran TV-skjermen for å se programmet?

- Jeg tror de kan leve fint med det. Vi har vært ut på ungdomsskolene og der har Trekant fått en vanvittig respons. Det som teller for oss er at Trekant speiler ung virkelighet, svarer Ungredaktøren.

Også Ottosen ser det positive i et sexprogram, og understreker at det er positivt at unge lærer om seksualitet.

- Nå opplever vi en voldtektsbølge i hovedstaden, der jenter trakasseres mer enn noen gang. Derfor er det bra å snakke om seksualitet på en god og balansert måte. Men det klarte ikke NRK forrige gang, og jeg tviler på de klarer det denne gang, sier han.

- En suksess
Side2 får også opplyst at ingen andre NRK3-program har vært i nærheten av å ha så stor andel voksne TV-seere som det Trekant har hatt, og Moslet mener forklaringen ligger i programmets popularitet snarere enn natur.

- Når et program blir en suksess og har mange seere så er det større sjanse for at programmet når ut til andre deler av befolkningen enn det som er målgruppen. Det er mange ungdommer som for eksempel ser «Nytt på nytt», og slik blir det når programmet ses av 1 million. Det er det samme som skjer med en suksess som «Trekant», mener han.

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

Denne saken ble første gang publisert 08/11 2011.

Les også