- Du så ut som en vettskremt andunge

Timian fikk kraftig medfart av «Sleggemark». Les hva dommerne sa og gi din dom.

Publisert

(Hellerudsletta/SIDE2): Fredag er det a-ha-ekstravagansa i Idol, og en av Idolene får bokstavelig talt en aha-opplevelse og må forlate sirkuset.

En av dem som fikk kjenne dommerenes sylskarpe tunge, var unge Timian Ripnes Naasta (16). Kristiansandsgutten fikk en skikkelig smell av Asbjørn Slettemark.

- Du så ut som en vettskremt andunge på land. Du sang svakt og stakkato. Ble en veldig upersonlig fremføring. Føltes mer som folkehøgskole enn Idol, brummet «Sleggemark».

Noen av finalistene var ikke en gang født da tidenes norske musikkeksport slo gjennom på midten av 80-tallet. Like fullt skal deltakerne plukke ut sin favorittlåt fra bandet og synge den inn i hjertene til det norske folk.

Morten Harket har vært rådgiver for Idolene før fredagens sending.

- Jeg har hørt dem på bakrommet i dag, det var interessant...

- Hva mener du? ville programleder Kyrre Holm Johannessen vite.

- Nei, det var interessant... gliste Harket.

Side2 har anmeldt idolene under. Men du kan også si hva du mener om sangprestasjonene. Gi ditt treningkast under anmeldelsene.

Kim Rune Hagen: «Summer Moved On»

Side2s dom:

Det skal litt av en stemme til for å prøve seg på a-has store comebacksingel fra 2000. Låta beveger seg innom bortimot alle registre, og Kim Rune beveger seg fint mellom dem helt til kraftpartiet som Morten Harket tyr til falsetten for å nå. Det gjør imidlertid ikke Kim Rune. Han prøver å nå opp med ren og skjær kraft, og det høres i overkant anstrengt ut. Harket hadde rett i reportasjen før. Kim Rune bør øve seg litt på falsettens kunst.

Dette sa dommerne til Kim Rune:

Benedicte: - Vokalt sett var dette overlegent. Fantastisk bra. Du har byttet ut falsetten med brystklang. Du gjorde det på ditt vis. Positivt overrasket, du ga meg mer enn forventet.
Asbjørn: - Du gjør låten mystisk og farlig, men du sliter litt med vokalen innimellom. Totalt over var det veldig bra tolkning av en strålende låt.

Timian Ripnes Naastad: «Crying In The Rain»

Side2s dom:

Det var jo strengt tatt legendariske Everly Brothers som gjorde «Crying In The Rain» kjent for verden i sin tid, men Morten Harket & co. skal ha mye av æren for å revitalisert den flotte låta på begynnelsen av 90-tallet. Da var Timian knapt født. Låta har også en slags verdighet over seg som den purunge kristiansunderen ikke klarer å ivareta med sin noe spisse og ennå umodne røst. Han virket også noe nonsjelang i timingen og bommet flere ganger på både fraseringer og innganger. Timian er helt tydelig best med eget materiale.

Dette sa dommerne til Timian:

Mariann: - Hadde du det gøy? Du så vettskremt ut, du hadde dårlig tid og stressa låta fremover. Men du har flott særpreg og klang i stemmen. Lær deg å slappe av.
Jan Fredrik: - Dette her ble for vanskelig for deg, slik jeg hørte det. Det var utrygt, jeg klarte ikke nyte det. Dessverre. Men det er en del av det å være med på dette. Men jeg liker deg, du er en kul fyr!
Asbjørn: - Du så ut som en vettskremt andunge på land. Du sang svakt og stakkato. Ble veldig upersonlig fremføring. Føltes mer som folkehøgskole enn Idol

Åste Hunnes Sem: «Hunting High And Low»

Side2s dom:

En av a-has beste låter, etter min mening, og et perfekt valg for Åste. 34-åringen viser seg gang etter gang som en god årgang, men kan hende de siste dagers mediestorm rundt hennes noe tvilsomme forhold til Idol-dommer Karlsen har virket inn på henne, for starten var uvanlig usikker of nølende. I oppgangen til refrenget derimot, da hun nærmet seg gode gamle Sades fløyelsrøst og ikke minst kraftpartiet på slutten, viste Åste hva som bor av fleksibilitet i stemmen. Potensialet er enormt, men hadde for en gangs skyld mer å hente.

Dette sa dommerne til Åste:

Benedicte: - Savner fremdrift i frasene. Men når du kom opp, så fikk du intensiteten. Det sto litt stille i begynnelsen rent stilmessig. Du mangler falsettvokal.
Jan Fredrik: - Jeg er ikke enig, jeg syns du behandler låten med respekt. Du synger på en behagelig, kraftig måte. Du tør å stå i lyset, du liker å stå på scenen. Og det syns så utrolig godt. Jeg digger deg!
Mariann: - Du leverer dynamitt og eksplosjoner!
Asbjørn: - Det begynte upersonlig, var redd du skulle falle igjennom. Du henter inn lastebillass med magi.

Bjørn Johan Muri: «Birthright»

Side2s dom:

Jeg kan ikke akkurat si at «Birthright» er denne anmelders favoritt blant a-has kvalitetsspekkede låtkatalog, ei heller albumet den er med på, det sprikende «Analogue» fra 2005. Men for Bjørn Johans vare stemme var sangen et bra valg. Kveldens klareste pitch til nå, selv om kraftpartiet på slutten kanskje ikke stod helt i stil med resten. Bjørn Johan virker å ha god musikkforståelse og har en vakker stemme når han ikke søler den altfor mye til av ambisjoner om å gjøre ting med den han ikke behersker.

Dette sa dommerne til Bjørn Johan:

Mariann: - Det er litt blablabla... Du er en musikalsk ung mann, du må bruke scenen og kommunisere med oss!
Asbjørn: - Det som imponerer meg mest, er den intuitive musikkopplevelsen. Du flyter på at stemmen din kommer mer og mer fram for hver gang du står på scenen. Håper du står her neste gang også.
Benedicte: - Kroppsspråket ditt er litt høye skuldre, men du har nydelig stemme. Da du gikk opp var jeg knallimponert. Vakkert særpreg. Skal ikke kalle deg Einstein, men du er intelligent.

Linnea Dale: «Velvet»

Side2s dom:

Hadde jeg skullet tippe på forhånd hadde jeg gått for nettopp «Velvet» som Lineas låtvalg i denne delfinalen. Jeg har også alltid ment at den opprinnelige versjonen med Paul Waaktaar-Savoys Savoy er den beste, og Linea kjørte på mange måter indieutgaven fredag kveld. Helt nydelig vart. Norges svar på Cat Power, og Idol-sirkusets mest særpregede stemme. Riktignok er jenta fremdels litt usikker i framtoningen, men hvis noen tar tak i dette talentet etter Idol og serverer henne noen låter med substans i, spår jeg henne en stor karriere.

Dette sa dommerne til Linnea:

Jan Fredrik: - Låta kler deg godt, du synger litt surt som alltid her og der. Men jeg liker å høre stemmen din. Du kan tørre å åpne litt mer, tørre å gi deg litt mer hen. Vis litt mer kjærlighet.
Mariann: - Jeg syns det var kjedelig og småfalskt. Virker som du ikke er til stede her.
Benedicte: - Du er letta når låta er over, du har scenesjarm. Men du må jobbe med stemmen din. Du er nemlig et interessant emne. Du må jobbe mer med senteret, litt mer med kjernen i stemmen.

Linda Steen: «Stay On Theese Roads»

Side2s dom:

Et trygt låtvalg, i hvert fall, om enn noe kjedelig. «Stay On These Roads» er en av a-has enkleste popmelodier, ikke egnet for altfor mange gjennomlyttinger. Men umiddelbarheten i den egner seg bra for Idol-konseptet. Linda var i likhet med de andre litt for nølende i starten, men viser glimt av storhet i refrenget. Men det ble litt for tamt, og det virker ikke helt som hun mener det hun synger.

Dette sa dommerne til Linda:

Asbjørn: - Veldig trygt og godt gjennomført, det var ingen feil. Men savner veldig den Linda som tok oss med storm i Lillestrøm for noen måneder siden. Kan ikke sette fingeren på hva det er, men savner at du kommer enda mer ut og løfter taket.
Benedicte: - Det virker litt som alvoret har tatt deg. Du har mista litt av lekenheten. Som sanger syns jeg du gjør noen valg som er harde og ufølsomme. Men har enorm respekt for deg som sangerinne.
Mariann: - Du har en kraftfull energi i vokalen. Du gir alt. Det er noe friskt og ungt over deg, du har en barnslig touch jeg syns er interessant.
Jan Fredrik: - Jeg har savnet Linda litt de siste programmene, men syns du klarte å dra deg inn igjen. Du er helhetlig og flott, du ser bra ut. Det var bra sunget, du tør å løfte ut stemmen din.

Glenn Lyse: «The Sun Always Shines On TV»

Side2s dom:

Det måtte jo bli noe tidlig a-ha når Glenn skulle plukke låt. 33-åringen var jo så heldig at han fikk være tenåring da Norge var på sitt hotteste i musikkverden midt på 80-tallet takket være Harket, Waaktaar-Savoy og Furuholmen. Det utskjelte tiårs store idoler var nok likevel litt for store en oppgave for stavanger-mannen fredag kveld. Kraftpluggen begynner med å besudle starten ved å, vel, egentlig ikke gjøre noenting som helst. Det var nesten så man måtte kjøre hele øret inn i skjermen for å høre. Og så da, skvetter man til i det trøkket settes inn og scenen plutselig bugner over av testosteron. Et pent syn var det ikke. Et tips, Glenn. Mer dynamikk, mindre panikk.

Dette sa dommerne til Glenn:

Benedicte: - Stående applaus fra meg! Jeg hadde på følelsen at du hatet oss, men endelig fikk vi øyekontakt. Taket åpnet seg da du tok de lange tonene, knallbra!
Asbjørn: - Du sprang rundt og lagde liv som det var sirkus, dette var det dårligste du har gjort. Rotete fremføring. Opplevde det hele som uinspirert.
Jan Fredrik: - Heeeelt uenig med Asbjørn, hundre prosent uenig! Du har så kraftfull stemme, men du klarte å holde igjen, du holdt de lange tonene. Behagelig og god tone. Og du poserer som Harket!