Dropper kjæresten for mobiltelefonen

Likevel vil et stort flertall av oss ha regler for bruk av mobil i offentlighet.

Publisert

Det å forske på folks brukervaner når det kommer til mobiltelefoner og andre dingser er åpenbart en populær greie. For ikke før har vi klart å fordøye resultatene fra Telenors dypgraving i folks forhold til mobiler og det å gjøre sitt fornødne, så lanserer teknologigiganten Intel sin egen europeiske undersøkelse om temaet. Dobruk er heldigvis holdt (nesten) utenfor denne gangen.

Les også: - Hei! Ikke bry deg om lydene, jeg sitter på do, skjønner du

Mobilbruk og folkeskikk
Fokuset på denne undersøkelsen har nemlig primært gått på bruk av dingser, og etiketten/folkeskikken rundt dette.

Undersøkelsen starter nemlig med å spørre om hva folk irriterer seg over ved andre bruk av mobiler og andre dingser.

2 av 3 irriterer seg grenseløst over at folk skriver meldinger mens de kjører bil, og like mange føler irritasjonen presse seg på når folk snakker høyt i offentlige rom, som for eksempel på offentlig transport eller i butikken.

Godt over halvparten av oss irriterer oss også over folk som har irriterende og/eller altfor høyt volumnivå på mobilen.

På en god 4. plass havner det å snakke... ja, det måtte komme... snakke høyt på et offentlig toalett. At hele 10 prosent av de som har besvart undersøkelsen selv innrømmer å ha gjort dette selv, er kanskje mer oppsiktsvekkende.

Vi eier ikke selvinnsikt
Men det er når det kommer til selvinnsikt det kanskje blir litt verre. Intel har nemlig spurt brukerne om både hva de mener om din egen mobilskikk, og skikken til folk flest.

  • 50 prosent mener de selv har eksepsjonelt god eller veldig god mobilskikk.
  • 11 prosent mener folk flest har det tilsvarende.
  • 48 prosent mener de har god eller brukbar mobilskikk.
  • 60 prosent mener folk flest har det samme
  • 1 prosent mener de har dårlig mobilskikk (1 prosent svarte ikke)
  • 29 prosent mener folk flest har dårlig mobilskikk

Vil ha regler for mobilbruk
Så får å oppsummere: Det er ikke jeg som er problemet, det er bare alle andre. Nesten halvparten mener de har blitt «frustrert eller stresset» på grunn av andres mobilbruk.

Resultatet er jo som man kunne forvente: 61 prosent mener at det bør innføres en etikette for mobilbruk i offentlige rom.

Kjæresten står ikke høyt i kurs
Men mobilen er åpenbart viktige for folk flest: 9 prosent sa de ville foretrekke å dumpe kjæresten fremfor mobilen i en uke.

Dessverre er det ikke stilt oppfølgingsspørsmålet om hvor mange som tror forholdet vil holde etter at en gir partneren beskjed om at de er dumpet i en uke for en mobil...

Det mest oppsiktsvekkende med det siste punktet er kanskje at alternativer til å droppe partneren var kaffe eller godteri! (Som henholdsvis 23 og 52 prosent heller ville droppe).

- Jeg er veldig glad i deg altså, men jeg velger heller å beholde både mobilen, godteri og kaffe!