Dette spillet er som gratis narkotika

Bortsett fra at «gratisspillet» er dyrt, lever Age of Empires Online virkelig opp til forventningene.

Publisert

Vi har tidligere omtalt betaversjonen av Age of Empires Online (AoEO), som et av de potensielt beste gratisspillene noen gang.

Glem tanken på gratis

Nå har vi fått tatt en titt på det endelige resultatet en ukes tid før lansering, og vi kan slå det fast med en gang: Gratisdelen av spillet er litt som gratisprøver på narkotika: Det eksisterer kun for at du skal komme tilbake og bruke penger.

Gratisdelen fungerer nemlig veldig godt i starten, og du kan komme ganske godt i gang uten å betale et rødt øre, men så snart du kommer godt i gang, så vil du merke at gratisversjonens begrensninger legger seg som en klam hånd over spillingen: Du får ikke produsert ressurser raskt nok til å bygge ting du vil ha, du får ikke benyttet de kule våpenene du trenger for å klare oppdrag, du får ikke lagre nok ressurser til å spare opp til de kule tingene. Du får til og med tildelt en rekke gjenstander som du ikke får lov til å benytte før du oppgraderer...

Så bare la oss kaste fra oss ideen om at dette er et såkalt «free to play»-spill, for det er mest Microsofts måte å lage en demo til et online-spill på.

RTS for to

Men så over til spillet: AoEO er et MMO-spill for deg som er glad i RTS-spill, for det Microsoft har gjort denne gangen er rett og slett å ta Age of Empires, gjøre det betydelig enklere å spille mot andre spillere - men først og fremst lage et spill som er genialt for deg og en venn.

Co-op med en venn er nemlig stikkordet gjennom nærmest hele spillet. Resten av AoEO-spillerne som spiller sammen med deg, er primært noen du kan snakke med for å få tips, eller kjøpe og selge forskjellige ressurser.

Stikkord som guilds, og samlinger sent på natten for «raids», som en kjenner fra andre MMORPG-spill er totalt fraværende. Om du ser for deg en verden ala det du finner i WoW, så er dette fullstendig feil for deg.

Og som vi skrev i omtalen av betaversjonen: Utviklerne har jobbet ganske hardt for at «grinding» ikke skal være så enkelt. Det er lagt ned tidsbegrensninger på en rekke av «bare gjøre for å få poeng/spesialressurser-oppdragene», på alt fra 12 timer til en uke. For å komme deg fremover i spillet, så må du først og fremst spille spillet.

Slik fungerer det

Men la oss ta det litt fra begynnelsen: AoEO er laget opp på den måten at du skal bygge opp din egen by, som varierer litt avhengig av hva slags land du ønsker å spille. Ved lansering kan du velge mellom å være greker eller egypter - eller begge på - mens det er annonsert at minst to nye skal dukke opp det neste året.

Forskjellene mellom de to landene som så langt er tilgjengelige er ikke alt for store, det er mest småforskjeller ut i fra hvilken spillemåte du liker.

I byen din skal du bygge opp produksjonskapasitet til råvarer som kan brukes til produksjon av bedre utstyr til dine militære styrker. Du må også bygge opp fabrikker som kan produsere utstyret. Her skal du også bygge opp og administrere rådgivere som gir deg forskjellige fordeler.

Du kan også bygge egne butikker som andre spillere kan komme og handle i, som du tjener penger på - og du kan selvsagt benytte dine penger, råvarer og utstyr til å handle hos andre spillere.

Selv om dette høres omfattende ut, er det bare småpuss du driver med mellom hvert oppdrag. Dette er ikke først og fremst et økonomispill, det er et spill der du spiller RTS-oppdrag. Disse oppdragene foregår alltid utenfor byen din, og det du bygger opp vil aldri bli revet ned. Det er ikke slik at du kan gå til angrep på andre spillere, men dere kan møtes til «vennlige» slag på nøytral mark.

Variert

Da vi omtalte betaversjonen skrøt vi av at spillet er svært variert, men en rekke forskjellige typer oppdrag. Noen handler om å rett og slett bare vinne, noen handler om å redde flykninger, noen handler om å stjele noe fra motstanderen, noen handler bare om å bygge seg opp raskt - og så videre.

Det som gledere oss nå som vi har testet fullversjonen, er at variasjonen fortsetter også ut i fra hvilke land du velger å spille som. Oppdragene du skal løse som greker er ikke de samme som egypter. Det betyr at når du først har bygget opp en gresk sivilisasjon så langt du gidder, så kan du begynne på nytt med en annen, og ikke oppleve at du skal gjøre nøyaktig det samme for å komme deg oppover i nivåene. Det er nye utfordringer, andre typer oppdrag - og nye måter du må løse det på.

Småbugs står igjen

Under testingen av beta-versjonen opplevde vi at spillet fremstå påfallende ferdig, særlig i forhold til en del andre PC spill som har blitt lansert de siste par årene. I fullversjonen er de fleste feilene som vi har oppdaget tidligere fjernet, men spillet har i stedet fått noen andre småfeil.

Den viktigste endringen er så vidt vi kan legge merke til at du nå må bruke enhetene langt mer intelligent. Tidlig i betaen kunne du samle en gigantisk tropp med hester, og bare løpe over alle typer tropper. Nå må du bygge opp balanserte styrker, for sender du nå den samme hæren mot en haug med antikavalleri-enheter, så er du ferdig...

Den mest alvorlige buggen ligger så langt i at en i enkelte situasjoner må gjennomføre oppdrag flere ganger, fordi det ikke «oppdages» at oppdraget er utført.

Det finnes også enkelte bugs som en kan utnytte i henhold til den kunstige intelligensen. Det er varslet en patch ved lansering av spillet, og vi håper at i alle fall at fullføringsproblemene da vil være fjernet. Men å kunne lure den kunstige intelligensen er vel mer en funksjon...

Ring en venn, og start i dag

Alt i alt er det få ting å sette fingeren på der Microsoft har gjort noe feil denne gangen. Vi innrømmer gladelig at grafikken ikke er på topp, men utover det er Age of Empires Online et PC-spill som spiller på PC-en sterke sider - og som rett og slett gjør det fryktlig gøy å spille RTS igjen!

Pris: Betales med Microsoft Points. Prisen avhenger av hva slags funksjonspakker du kjøper. «Special Launch Offer» med to premiumsivilsasjoner og tilleggsinnhold koster 399. Det er ingen månedsavgift.