Dette kan være et av Norges beste bilkjøp
Vi har lett etter noe negativt å si, men det er ingenting som egentlig er verdt å nevne.

Vi har tidligere tatt en titt på Skodas Yeti, etter at Top Gears Jeremy Clarkson uttalte at det var verden beste bil. Vår konklusjon var at han selvsagt egentlig ikke mente det, men at det var en veldig god allrounder uten de store feilene.
Les også: Er dette verdens beste bil?
Denne gangen er turen kommer til Skodas store stasjonsvogn, Superb, i «Green Line»-utgave. Og uten å dra dette ut for mye, kan det vel slås fast at dette definitivt er et av de beste nybilkjøpene du kan gjøre her til lands.
Superb er storebroren til den noe mer kjente Octavia, og er altså en ganske så stor stasjonsvogn - et lite hårstrå kortere enn Audi A6 fra samme konsern.

Dette betyr først og fremst at dette er en bil som har nok plass i alle bauer og kanter. Masse plass foran. Nesten enda mer plass i baksetene, og et stort bagasjerom med smarte løsninger for å utnytte alle hulrom.
Vi snakker om et bagasjerom på 633 liter - eller hele 1865 liter med setene nedslått.

Etter å ha testet bilen en ukes tid, er nærmest det mest negative vi kan si om bilen at den er så lang at den nesten ikke får plass på en del parkeringsplasser. Og når nettopp mye plass blir det mest negative, så skjønner en fort at det ikke er mye å sette fingeren på.
Gjerrig, men villig motor
Under panseret på denne bilen har VW-konsernet puttet sin allsidige 1,6-liters 105 HK dieselmotor, som er den samme motoren som sitter i Golf BlueMotion. Ifølge Skoda er dette en motor som har et blandet utslipp på 0,44 liter per mil. Dette er nok litt ambisiøst i praksis.
Under en helt tradisjonell harrytur Oslo - Strömstad - Nordby - Oslo, der mesteparten av kjøringen er motorvei i 90-110 km/t, mente bilens kjørecomputer at vårt forbruk var 0,48 liter/mil i snitt - men dette var med piggfire vinterdekk, og kan nok være noe lavere med sommerdekk.
En skulle kanskje tro at en motor som ikke er alt for kraftig i en Golf, vil være en heller laber opplevelse i en bil som Superb. Men vi ble meget positivt overrasket over hvor godt motoren passet inn i denne store bilen. Med unntak av påkjøringsfelt på motorveier, der vi nok kunne tenke oss litt mer sprut i akselerasjonen, fikk vi aldri følelsen av å kjøre en bil med for liten motor.
Mye av årsaken til dette er selvsagt at bilens dreiemoment på 250 Nm er tilgjengelig allerede på 1500 RPM.
Ingen grunn til å «gåda»
Når man setter seg bak rattet på Superb, så kjenner en virkelig at all historie til «gamle» Skoda er borte, og igjen er det VW hele veien. Skoda får ofte noe kritikk for dårlige seter, men de litt påkostede skinnsetene som satt i vår testbil var det absolutt ingenting å utsette på.

Motor og girkasse er det samme som vi finner i andre VW-biler, og det betyr at det fungerer på nøyaktig likt som i en VW - og store deler av interiøret og instrumenter er også de samme komponentene.
Litt traust Skoda-design er det igjen på for eksempel rattet, som ikke er det vakreste vi har sett, men det er godt å bruke. Rattet i testbilen var forøvrig et multifunksjonsratt som også har veldig god styring for kjørecomputer og lyd.
Ren og skjær kjøreglede er det ikke all verden du får fra en 105 hestekrefters dieselmotor som liker seg på lavt turtall, men når du kjører bilen får du aldri følelsen av å kjøre en så stor bil som dette faktisk er. Bilen er myk og behagelig, uten å være som en balje. Noe av årsaken er at dette er en GreenLine-utgave som er senket for å forbedre luftmotstanden,
Bilen har forøvrig en styrefølelse som vi kjenner fra andre biler i VW-konsernet. Det betyr at du ikke får verdens mest direkte styrerespons, men med mindre du kjører veldig aktivt er det en behagelig løsning.
Cruisekontrollen på bilen fungerer utmerket, og er svært lettbetjent - og alle knotter og dingser sitter også nøyaktig der du forventer å finne dem.

En hyggelig pris
Men alt det vi har ramset opp her, får du naturligvis også fra andre produsenter - for eksempel Audi (VW har ingen bil i denne størrelsen), BMW og Mercedes. Disse konkurrentene er på mange måter bedre enn Superb - men den store forskjellen er prisen.
En Superb GreenLine stasjonsvogn får du i dag fra 299.700 kroner, og testbilen vi har testet for får du for 373.880 kroner. I den prisen ligger det elektrisk bagasjelokk, elektriske skinnseter, parkeringssensorer, trykkfølsom skjerm for styring av radio- og GPS, xenonlys, cruise control, justerbart ratt, paraplyrom i døra, to-soners automatisk A/C, «handlekroker» og tildekning i bagasjerommet, rails på taket og mye mer.
Til sammenligning koster den billigste A6 Avant 463.600 kroner - og det er før du begynner å legge på ekstrautstyr.
Da får du riktignok en 2-liters dieselmotor på 136 hestekrefter (nesten tilsvarende motor i Superb begynner på 356.300 kroner), og noen Audi-fordeler, men poenget er først og fremst at du får en veldig stor bil - og i grunn veldig mye bil - for pengene.
Så om du kan leve med at noen fortsatt vil kaste etter deg dårlige Skoda-vitser, og du ikke ønsker å bruke mer penger enn nødvendig på en stor familiebil, så kan vi vanskelig se for oss et kjøp i denne klassen som gir mer for pengene.
Superb er for øvrig også tilgjengelig i firehjulsdrift, men ikke med lavkostmotoren vi her har testet.
[ FAKTA ] Skoda Superb Elegance Green Line StasjonsvognMotor: 4 sylindret common rail dieselmotorVolum: 1598 ccmEffekt: 105 HK v/4400 RPMDreiemoment: 250 Nm v/1500-2500 RPMGirkasse: 5-trinns manuellEgenvekt: 1465 kgToppfart: 190 km/t0-100: 12,6 sekunderForbruk: 0,44 l/milCO2: 114 g/kmPris: Fra 299.700 kroner (stasjonsvogn) - Elegance fra 329.700 Testbil: 373.880 kroner |