Dette er ikke å være snill

Å gi en hund på ti kilo to slike godbiter hver dag, er det samme som om du hver dag skulle spist to hamburgere.

Publisert

( TA:) Det sier dyrelege Christian Ask Lilleaas på Porsgrunn dyreklinikk.

- For en hund på ti kilo, så vil to salamibiter kanskje tilsvare for meg to hamburgere, sier dyrlegen til TV Telemark.

Det er misforstått snillhet å dele pålegget med den firbente.

- Vi er jo mennesker, så i vår natur så ligger det at vi er snille og skal gi godbiter for å glede hunden. Men hunden spiser først og fremst fordi den er sulten, og legger vel ikke så veldig mye i det at vi er snille, sier Christian Ask Lilleaas.

- Det som er problemet da, er at hvis du som voksent menneske spiser to hamburgere ekstra til alt det andre du spiser hver dag, så vil du jo nødvendigvis bli overvektig. Og det samme prinsippet gjelder jo da for hunder og katter, men i mye mindre skala.

For litt siden kom det en ny undersøkelse som viser at en fjerdedel av hunder og katter i Europa er overvektige.

SE VIDEO: 

 

Les også: Kanskje du bør slanke bikkja di?

På dyreklinikken i Porsgrunn ser de også mer og mer overvekt hos kjæledyrene, spesielt hos hunder og katter. Christian Ask Lilleaas mener at hovedårsaken er overfôring, men også godteri ved siden av er med på å skape problemet.

Ikke alle er klar over at det lodne familiemedlemmet sliter med vekta.

- Det kommer an på grad av overvekt. Er de veldig overvektig så er de jo som regel klar over det. Men det er veldig mange som også blir litt overraska når vi påpeker at kjæledyret deres er overvektig.

En liten salamiskive er ikke så liten for en hund.

Silje-Carine Kikut Moen Telemarksavisa

En liten salamiskive er ikke så liten for en hund.

Silje-Carine Kikut Moen Telemarksavisa

Overvekten kan føre til helseproblem.

- Det er jo ganske sammenlignbart med mennesker. Så man ser jo da både leddproblematikk og bevegelsesproblemer. Man ser jo også diabetes, altså sukkersyke og andre sykdommmer som kommer i kjølvannet av overvekt, forklarer veterinæren.

- Er det for mye kjærlighet?

- Det er nok for mye kjærlighet på en måte, og så tror jeg ikke vi innser at vi gir altfor mye mat.

Dyrlegen legger også noe av forklaringen på historien, og erfaringen med at det har vært for lite mat og man spiste det man kommer over for å overleve.

- Mens i dag så har vi for mye mat, og hunden og katten skjønner jo ikke selv at de spiser for mye. Så det er vi som mennesker som må prøve å begrense matinntaket til hunden og katten, sier Christian Ask Lilleaas.

Les flere saker i Telemarksavisa!