- Dette er blodig urettferdig

KrF-ordfører raser mot ny bomstasjon på E18.

Publisert

Nettavisen skrev i forrige uke om forslaget som nå ligger på bordet i Stortinget om å skape en ekstra bompengestasjon øst for Lillesand på E18.

Bomstasjonen skal sørge for «ei meir rettferdig innkrevjing med betre samsvar mellom betaling og nytte», som det heter fra Samferdselsdepartementet, og majoriteten av pengene endringen skal før til skal blant annet brukes til gang- og sykkelsti på Rv 402 mellom Birkeland og Lillesand.

Les også: Kjører du E18? Da må du betale for gangvei et annet sted

- Dette oppleves som blodig urettferdig, sier ordfører i Birkenes, Arild Espegren (KrF), til Nettavisen.

Felles front mot ny bomstasjon
Han har underskrevet et brev, sammen med ordfører Arne Thomassen i Lillesand og lederen i Knutepunkt Sørlandet, som representerer syv kommuner på Sørlandet - inkludert Kristiansand. Dette brevet skal leveres til om representerer fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité som besøker området mandag.

«Samferdselsdepartementets forslag er helt urimelig for befolkningen i Birkenes, Lillesand og Kristiansand, og med klare brudd på de prinsipper Stortinget har fastsatt for bompengeinnkreving», skriver de i brevet som skal overleveres mandag.

Regionslederne mener det er følgende prinsipper som brytes med den nye bomringen:

  • Hovedregelen er at bomstasjoner plasseres i nærheten av det prosjekt som bygges ut
  • Bompengeinnkrevingen skal ikke gå til planlegging, den kan først starte når veien er ferdigbygget
  • Det forutsettes lokal enighet om bompengeordningen

Skal finansiere noe langt unna
- Etter denne endringen vil det være slik at strekningen Gjerstad-Grimstad (ca. 80 km) vest vil kunne kjøres uten bompenger, som er 80 prosent av E18 i Aust-Agder, mens Grimstad vest til Kristiansand sentrum (ca. 40 km) vil få tre bompasseringer, sier Espegren.

Bommen som departementet ønsker å plassere vest for Lillesand, og som dermed sørger for at sørlandsbyen får en bomstasjon på hver side, skal blant annet være med på å finansiere planleggingen av E18 Tvedestrand - Arendal.

- Vi opplever at fylkesmyndighetene i Aust-Agder overlesser kostnadene over på oss i vestfylket. Vi mener også at det er et brudd på stortingsvedtak og retningslinjer, at bompenger skal gå til finansiering av vei i nærheten. Bommen skal nå ligge helt i vest i fylket, men finansiere noe helt øst i fylket, raser sier Birkeland-ordføreren.

Det er omtrent en halvtimes kjøring fra der den nye bommen skal stå, til Grimstad.

- En skatt på pendlere
Ifølge Espegren er endringe først og fremst et forslag for å avgiftsbelegge ut fra pendlerne Lillesand og Birkeland som jobber i Kristiansands-området.

- For gjennomgangstrafikken vil ikke dette bety så veldig mye, men for beboerne i Lillesand og Birkenes er det snakk om flere tusen kroner i året.

Mener hensikten var å vri trafikken
Han har liten forståelse for argumentet med at bommen må opprettes for å forbedre Rv. 402 med gang- og sykkelsti, som har fått mer trafikk etter at nye E18 åpnet.

- Hensikten med E18 var at en skulle vri om adkomstveien mellom Birkeland og Kristiansand fra «Gamle Ytterdalen» som de kaller det, Rv. 41, som ikke var konstruert for så stor trafikk som den hadde. En ville organisere det slik at de fra Birkeland skulle bruke nye E18 i stedet, sier ordføreren.

- Med denne bommen, vil mye av personbiltrafikken komme tilbake til Rv. 41. Det diskrediterer hele ordningen med bompenger. En opplever det som blodig urettferdig. Veien vi nettopp bygde for å ta unna trafikken fra birkeland til Kristiansandsand, den vil nå folk la være å bruke, mener han.

- Nye urettferdigheter er ikke nødvendig
Ifølge ordføreren har den lokale motstanden mot vedtaket blitt undertrykket i prosessen, som har blitt godkjent av fylkeskommunen.

- Man underkommuniserer alle protestene som har kommet fra vestregionen, og vi føler at regjeringen tar alt som kommer fra fylkeskommunen for god fisk, uten å gå inn i situasjonen.

Brevet som nå skal overleveres Stortingets transport- og kommunikasjonskommtié avslutter for øvrig slik:

«Det er dessuten inkonsekvent at bom-antallet økes, samtidig som en kortere innkrevingsperiode annonseres. Eksisterende bommer med avtalt innkrevingsperiode kan finansiere de formål som man påberoper seg som grunn for å gjøre endringer. Verken nye urettferdigheter eller nye brudd på retningslinjer er nødvendige», og krever at forslaget fra regjeringen blir avvist av Stortinget.