Dette er årets beste biler
Vinnere i hele 18 kategorier er utpekt.

Det britiske bilbladet Auto Express kårer hvert år de beste bilene på markedet, og har i år valgt ut ikke mindre enn 18 kategorier - i tillegg til syv spesialkategorier.
Skal vi være helt ærlige føler vi kanskje at dette er i overkant mange kategorier for en bilkåring, og det har nok Auto Express også innsett, for det finnes her tilfeller der samme bil har vunnet den gjeveste utmerkelsen i flere lignende kategorier. For eksempel har Skoda Superb, som vi i Nettavisen tidligere har skrytt massivt av, vunet prisen for både beste familiebil, beste stasjonsvogn og spesialprisen «Driver Power».
Det litt interessante med denne kåringen er at det ikke bare er «nok en kåring» av gode biler, men faktisk er utmerkelser som produsentene bryr seg om. Fabrikatenen har nærmest oversvømt verdens biljournalister med pressemeldinger om at de nå har vunnet en kategori. Eller som i Mazdas tilfelle, som skryter av å ha vunnet prisen for beste roadster for 6. året på rad.
Nå skal vi ta det lille forbeholdet at dette faktisk er en britisk undersøkelse, og britiske avgifter kan tippe vekten i en annen retning enn det ville gjort her i landet. For eksempel tror vi ikke at «Årets bil» vil bli en storselger her i landet.
Kompakte familiebil
I Norge kaller vi kategorien bare for Golf-klassen, og det er originalen som stikker av med seieren.

Auto Express mener det virkelig synes at dette er en bil som er finpusset på i 37 år, og at det knapt er noe å utsette bilen.
4-seters kabriolet
BMWs 3-serie Convertible inntok plassen i 2009 for Auto Express, og har holdt seg der siden.

«Selv om det finnes yngre rivaler å velge mellom, er det ingen konkurrenter som kan matche 3-seriens brede talenter», er den enkle konklusjonen.
Familiebil og stasjonsvogn
Dette er egentlig to forskjellige priser, men vi slår de sammen av åpenbare grunner. Vinneren er som tidligere nevnt Skoda Superb, i henholdsvis sedan- og stasjonsvogn. Bilen er overraskende billig, har et enormt bagasjerom, om mulig enda mer plass i baksetene - og føles ellers på alle måter ut som en VW.

Dette er for øvrig 3. året på rad at bilen vinner familiebilkategorien.
Supermini
Ford Fiesta er en bil som i Norge knapt er omtalt, og i denne klassen velger «alle» VW Polo, men dette er faktisk den bilen i England som selger aller best.

Den nyeste modellene ser påfallende bra ut, og som Focus, er Fiesta en bil som har kjøreegenskapene i orden.
Bybil
I denne kategorien skulle du kanskje tro at biler som Toyota IQ eller Smart ForTwo var favoritter, men Auto Express har gått for den litt mer «vanlige» bilen Hyundai i10.

Auto Express mener bilen innvendig føles som en langt større bil enn det den egentlig er.
Luksusbil
Når det kommer til å lage store luksusbiler, så er det ingen som kan slå Mercedes' S-klassen.

Bilen har i flere tiår vært selve definisjonen på innovasjon, og siste iterasjon av serien holder fortsatt stand mot nyere konkurrenter.
Crossover
Jeremy Clarkson kalte det verdens beste bil. Vi mente at han snakket tull, men forsto hva han snakket om. Vinneren er selvsagt den ikke-akkurat-vakra Skoda Yeti.

Det noe unike med denne bilen er at den gjør «alt» bra, den koster ikke all verden - og den er overraskende god å kjøre.
Kompakt SUV og Årets bil
Range Rovers nye mini-SUV Evoque er omtrent like erkebritisk som... nei, det stemmer, dette var bilen som virkelig ikke har et typisk Range Rover-image overhode.

Med denne bilen har Range Rover bestemt seg for å totalt droppe 40 års designtradisjon og valg, og i stedet laget en høyteknologisk designstudie, med blant annet en superavansert firehjulstrekkløsning. Og de som har fått prøve herligheten har stort sett bare pene ting å si om den.
I Norge har vi vanskelig for å se at dette er bil som vil bli utpekt til årets bil, men britene mener
Hot Hatch
Å kalle dette en egen kategori er egentlig å dra det litt langt, for en Hot Hatch er egentlig bare en Golf-klassebil med litt mer spenstig motor.

Og hvis noen skulle bli overrasket over at det er Golf GTI som stikker av med seieren da, så kan de skrive inn klage til Auto Express.
Mini-flerbruksbil
Dette er en litt spesiell bilklasse, som først og fremst handler om å gjøre en liten bil litt ekstra praktisk, på bekostning av litt styling - og er en klasse langt fra alle fabrikanter stiller i.

Auto Express mener åpenbart at Hyundai har hevet seg et betydelig antall hakk fra sine tidlige dager, og utroper ix20 som vinner - mye på grunn av forhandlernettverket i England.
Roadster
Hva er det å si om Miata, eller Mazda MX-5 om du vil, som ikke allerede er sagt?

Dette er roadsteren som helt siden den dukket opp har dominert roadsterverdenen totalt, og er den mestselgende roadsteren i historien. Den stikker av med klasseseieren til Auto Express for 6. året på rad.
Executive/Stor bil
Ja, vi vet du tenker 5-serie, men Auto Express mener den nye Audi A6 har det som skal til for å ta over ledelsen i klassen.

Årsaken er påfallende gode materialvalg, godt standardutstyr - og fantastiske motorer. Også kjøregleden skal være god nok i bilen, til å kunne utfordre BMW.
Flerbruksbil
Flerbruksbiler er virkelig i skuddet, og utviklingen har vært rivende de siste årene. Det er nå mulig å få en stor og praktisk familiebil, uten å kaste alt som heter kjøreglede og design på dør.

Vinneren i klassen er en bil som ikke selges på det norske markedet, nærmere bestemt Seat Alhambra, som klarer å frata tre-år-på-rad-vinner Ford S-Max seieren. Ifølge Auto Express er det ingen av konkurrentene som klarer å tilby en like god kombinasjon av plass, styling og kjøreglede.
Coupé
Peugeot RCZ kom nærmest ut fra intet og skulle konkurrere med Audi TT, og klarte kunststykket ingen trodde var mulig.

Bilen er elsket av nærmest alle som har kjørt den, og når den samtidig har en hyggeligere pris enn sin tyske rival, var valget enkelt.
Kompakt Executive
Denne klassen er kanskje en av de mer diffuse, for det en egentlig snakker om er en påkostet mellomstor bil.

Og i denne klassen er det i grunn bare én åpenbare vinner, selv om det finnes en og annen konkurrent: BMW 3-serie finnes det knapt noen som har et vondt ord å si om, og Auto Express har heller ikke mye å utsette.
Stor SUV
Med tanke på at dette er en britisk kåring, kommer det ikke som noen overraskelse at Land Rover Discovery 4 kommer ut som den klare vinneren i den voksne SUV-klassen.

Tradisjonelt britisk utseende, flotte off-road-egenskaper og masse utstyr gjør at den blir valgt fremfor BMWs X5, som nok er bedre på veien, og den noe dyre Range Rover.
Premium Supermini
Med en gang vi satt oss inn i Audis nye småbil A1 for første gang, visste vi at dette kom til å bli en suksess. Et snertent design, kjøreegenskaper som vi kjenner fra langt større biler - og Audi-kvalitet hele veien.

At bilen slår knockout på det erkebritiske Mini (som nå strengt tatt er tysk...) og Citroën DS3 sier vel sitt.
Årets «performance car»
Denne kategorien handler ikke så mye om biltype, men om biler som går som et uvær. Auto Express inkluderer alt fra småbiler med stor motor til luksusbiler som Aston Martin - til supersportsbiler.

Ferrari 458 Italia kom ut på et tidspunkt hvor enkelte begynte å få litt nok av at Ferrari var blitt mer ett ikon enn en fantastisk bil. Men med 458 Italia hevet Ferrari seg ikke bare ett hakk. De hevet seg mange hakk.
Bilen er fantastisk å se på, skal være om mulig enda bedre å kjøre, høres fantastisk ut - og hvis vi ser bort ifra at den til stadighet begynte å brenne på grunn av en designfeil, er det fint lite å utsette på herligheten. Auto Express ville ikke la seg påvirke av at McLaren MP4-12C både var raskere og billigere.