- Det var bare å holde seg fast

Steinar og kona ble blåst av veien.

Publisert

Det var søndag at Steinar Tendvall og kona var på vei fra dansegalla på Fauske og hjem til Neverdal i Meløy.

På fv.17 - ikke langt unna hjemmet - gikk det galt, skriver Avisa Nordland.

Bobilen de kjørte ble tatt av vinden.

Poteter

- Det kom en kastevind. Da var det bare å holde seg fast og håpe på det beste, sier Tendvall til an.no.

Ifølge ham veltet bobilen på veien, før den ble ført nærmere 40 meter på asfalten og deretter minst 30 meter bortover et jorde.

- Den ble furet bortover marka. Man kan sikkert sette poteter der nå, sier Tendvall.

Sakte kino

Han anslår hastigheten - i 80-sonen - til mellom 60 og 65 km/t. Under kjøreturen sto han nesten i ro et par ganger på grunn av den kraftige motvinden.

- Var det en skremmende opplevelse?

- Nei, jeg synes ikke det. Alt skjedde i sakte kino, svarer bobilsjåføren.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Han tok seg ut av bilen ved å knuse takluka på bobilen.

- Djevelsk heldig

Selv fikk han ikke ei skramme. Også kona unnslapp fysiske skader.

- Hun er litt urven og har vel fått litt sjokk, sier Tendvall som var mest redd for gasslekkasje da bilen veltet - før han tilføyere:

- Vi var djevelsk heldig.

Siden hvor bobilen veltet var helt knust. Også inventaret fikk hard medfart.

- Det er helt knust inni bilen, sier Tendvall.

Les flere saker fra Avisa Nordland!